Norge er ikke medlem av EU. Men landet har sluttet seg til EØS-samarbeidet og må derfor be om lov for å fjerne momsen på elbiler – igjen!
Norge har bedt om tillatelse til å fortsette å frita elbiler for moms, en ordning som har vært på plass i flere år.
Bakgrunnen for forespørselen er ønsket om å videreføre politikken som har bidratt til utbredelsen av elbiler i landet. Momsfritaket regnes som statsstøtte og krever derfor godkjenning fra EFTAs overvåkingsorgan (Esa), slik at det ikke strider mot EØS-avtalens regler.
Finansdepartementet sendte fredag et offisielt varsel til Esa med anmodning om å forlenge unntaket.
Det skriver NTB nyhetsbyrå og Norsk elbilforening .
Norge har allerede fått tillatelse til å opprettholde ordningen ut 2024, men regjeringen ønsker nå å utvide perioden til også å omfatte 2025 og 2026.
LES OGSÅ: KTM nær konkurs – skylder 19 milliarder DKK
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har uttalt at det er viktig for regjeringen å sørge for at vanlige husholdninger har mulighet til å kjøpe bil.
Regjeringen ønsker derfor å utnytte mulighetene som finnes innenfor EØS-avtalen for å sikre at politikken for elektriske lokomotiver kan fortsette uten vesentlige endringer.
Etter gjeldende regler omfatter momsfritaket kjøp og leasing av elbiler med en pris på inntil 500.000 kroner. For beløp som overstiger denne grensen, beregnes merverdiavgift etter normalsats. Finansdepartementet har opplyst at denne modellen er utviklet for å sikre en balansert og samfunnsansvarlig tilnærming til momsfritaket.
Forespørselen fra Norge skal nå vurderes av Esa, som tidligere har godkjent tilsvarende forespørsler fra den norske regjeringen. Et vedtak fra Esa forventes å ha stor betydning for hvordan markedet for elbiler vil utvikle seg de neste årene.
Norge henvender seg imidlertid ikke bare til elbiler. Regjeringen ønsker faktisk også å gjøre biltypen dyrere fra neste år. Les mer om det her .
På den annen side valgte den daværende regjeringen av nordmenn i 2019 å frita alle biler for alle avgifter så snart de er 20 år. Bilene altså. Ikke eierne.