Det var planen. Men nå blir det ingenting av Emily GT som menneskene bak restene av Saab måtte utvikle på bare 9 måneder. I hvert fall ikke i Sverige.
Hvis du synes Emily GT ligner mye på de siste ekte Saab-modellene som ble bygget før merket gikk konkurs i 2012, tar du ikke helt feil.
Designeren bak Emily GT trakk også linjene for en lang rekke Saab-modeller. Designeren Simon Padian sto også på lønnslisten ved det nå nedlagte NEVS.
NEVS utviklet bilen på bare 9 måneder, men nådde aldri serieproduksjon. Imidlertid vil EV Electra endre på det.
Det blir bare ikke på den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan. Ellers var det planen. Men EV Electra-mesterhjernen Jihad Mohammed kunne ikke få viljen sin.
LES OGSÅ: Red Bulls Formel 1-bil har fått parkeringsbod på offentlig vei
Han fikk ikke kjøpe den svenske fabrikken, som nylig ble kjøpt av en svensk milliardær, Svante Andersson.
Jihad Mohammed hevder også at Trollhättan-fabrikken ikke er i den standen han hadde håpet på. Men hvis det bygges, må det være Emily GT. Derfor, sier Jihad Mohammed, har han kjøpt en bilfabrikk i Italia.
– Ingeniørene holder til i Trollhättan. Men produksjonen avsluttes i Italia, kontrakten er allerede signert, sier Jihad Mohammad til Carup .
Da Emily GT-planene ble reddet, så det mørkt ut for restene av NEVS, som var eid av det nå oppløste kinesiske eiendomsselskapet Evergrande Group.
I februar i fjor sparket NEVS – eller National Electric Vehicle Sweden – 320 av de resterende 340 ansatte. 1. desember 2023 kunne NEVS melde at de hadde funnet en kobber. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!