Det er ikke bare drivstoff som blir pålagt tilleggsavgift neste år. Diesel- og bensinbiler blir også betydelig dyrere fra 1. januar 2025.
Nye diesel- og bensinbiler blir også betydelig dyrere fra 1. januar 2025. Dette på grunn av strammere EU-regler.
EU krever at bilmerker i Europa selger minst 23 prosent elbiler og minst 8 prosent hybrider fra neste år.
Videre skal utslippene fra bilene ikke overstige 93,6 gram per kjøretøy i gjennomsnitt. kort kilometer. Skjer det likevel, blir det store boder for bilmerkene.
Derfor mener analysefirmaet Dataforce , som står bak rapporten Automobile Market Forecast 2024-2025 , at bilmerkene kutter betydelig ned på antall diesel- og bensinbiler. I hvert fall hos de som markedsføres til.
LES OGSÅ: Ny avtale: Regjeringen vil gjøre diesel dyrere i 2025
Det er imidlertid ikke akkurat fordi bilbransjen har noe av et jubileumsår å se frem til i 2025. Salget av elbiler er ikke på et nivå som bilprodusentene hadde forventet for bare noen år siden.
Faktisk går det så dårlig med elbiler at de aller fleste bilprodusenter har trukket seg tilbake fra tak til kun å selge elbiler senest i 2030. Dette har skjedd med bl.a. Mercedes, Ford og Volkswagen. Les mer om det her .
Dataforce tror at antallet nyregistrerte biler i 2025 bare vil øke med rundt 4 prosent. Noe som er godt under nivået for bare en håndfull år siden.
Heller ikke elbiler skal forventes å storme frem i 2025. Dette har bl.a. økte finansieringskostnader, generell økonomisk nedgang og en nedgang i forbrukernes kjøpekraft forårsaket.
Dataforce spår faktisk at allerede før 2024 går ut vil elbiler ha falt med 2,4 prosent på salgssiden. De vil imidlertid få litt bedre tak i bilistene i takt med stadig flere restriksjoner på fossilbiler.
Mye apropos restriksjoner på fossilbiler, advarer Tysklands transportminister Volker Wissing om at 8 millioner biler i Tyskland alene risikerer å bli forbudt fra 1. januar 2025. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!