Nye biler går i stykker på fabrikken – kan ikke repareres

Hos General Motors går splitter nye biler i stykker på fabrikken. Konkret ligger feilen på samlebåndet, hvor V8-motorer ikke kan repareres.

V8-motorer fra General Motors, som blant annet brukes av Cadillac, opplever omfattende problemer med motorhavari. Defektene oppstår allerede på samlebåndet, og General Motors skal ha problemer med å reparere de defekte motorene.

US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har satt i gang en etterforskning av General Motors etter tusenvis av rapporter om problemer med produsentens 6,2-liters V8-motor. Ifølge rapporter går motorene plutselig i stykker og er ute av drift.

Dette skriver The Drive .

Problemene med V8-motoren har ført til mangel på reservemotorer hos General Motors. Kilder hos General Motors sier at det også er problemer med å produsere deler til motorene, noe som hindrer både reparasjon av eksisterende motorer og produksjon av nye.

Som et resultat blir mange biler med V8-motorer ubrukelige. Dette får særlig konsekvenser for bileiere som er avhengige av bilen sin i arbeidet. V8-motoren brukes i en rekke modeller fra Chevrolet, Cadillac og GMC.

Amerikanerne er langt fra de eneste som har problemer med ellers helt nye biler. I Kina klager eiere av biler fra et helt nytt bilmerke over at bilene deres er så dårlige at de ikke en gang kan repareres. Selv merkets verksteder må gi tapt. Les mer om det her .

Andre steder er det mangel på deler som setter en stopper for sjåførene. En kinesisk kvinne kan for eksempel ikke få nytt batteri til elbilen sin. Selv ikke om bilen er så ny at det bare er to år siden den gikk av samlebåndet.

Hun bruker faktisk bilen for å komme seg på jobb. Men kapasiteten til det nåværende batteriet er så lav at det har mistet så mye som 90 prosent av rekkevidden.

Atter andre bilmerker har problemer med batteripakker som kan være ekte brannbomber. Audi har for eksempel i en rekke tilfeller måttet fortelle eiere av modellene e-tron, Q8 e-tron og Q4 e-tron at de ikke skal lade bilens batterier helt.

I stedet bør eiere aldri lade batteripakkene til mer enn 80 prosent. I Norge har imidlertid en e-tron-eier fått beskjed om at han må vente i hele 9 måneder på at et Audi-verksted skal få tid til å se på bilen.

Andre merker som Jaguar har tilbakekalt en rekke problematiske elbiler som er rammet av lignende feil. Tilbakekjøpet kommer etter at flere av bilene har gått opp i røyk.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...