Hos General Motors går splitter nye biler i stykker på fabrikken. Konkret ligger feilen på samlebåndet, hvor V8-motorer ikke kan repareres.
V8-motorer fra General Motors, som blant annet brukes av Cadillac, opplever omfattende problemer med motorhavari. Defektene oppstår allerede på samlebåndet, og General Motors skal ha problemer med å reparere de defekte motorene.
US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har satt i gang en etterforskning av General Motors etter tusenvis av rapporter om problemer med produsentens 6,2-liters V8-motor. Ifølge rapporter går motorene plutselig i stykker og er ute av drift.
Dette skriver The Drive .
Problemene med V8-motoren har ført til mangel på reservemotorer hos General Motors. Kilder hos General Motors sier at det også er problemer med å produsere deler til motorene, noe som hindrer både reparasjon av eksisterende motorer og produksjon av nye.
Som et resultat blir mange biler med V8-motorer ubrukelige. Dette får særlig konsekvenser for bileiere som er avhengige av bilen sin i arbeidet. V8-motoren brukes i en rekke modeller fra Chevrolet, Cadillac og GMC.
Amerikanerne er langt fra de eneste som har problemer med ellers helt nye biler. I Kina klager eiere av biler fra et helt nytt bilmerke over at bilene deres er så dårlige at de ikke en gang kan repareres. Selv merkets verksteder må gi tapt. Les mer om det her .
Andre steder er det mangel på deler som setter en stopper for sjåførene. En kinesisk kvinne kan for eksempel ikke få nytt batteri til elbilen sin. Selv ikke om bilen er så ny at det bare er to år siden den gikk av samlebåndet.
Hun bruker faktisk bilen for å komme seg på jobb. Men kapasiteten til det nåværende batteriet er så lav at det har mistet så mye som 90 prosent av rekkevidden.
Atter andre bilmerker har problemer med batteripakker som kan være ekte brannbomber. Audi har for eksempel i en rekke tilfeller måttet fortelle eiere av modellene e-tron, Q8 e-tron og Q4 e-tron at de ikke skal lade bilens batterier helt.
I stedet bør eiere aldri lade batteripakkene til mer enn 80 prosent. I Norge har imidlertid en e-tron-eier fått beskjed om at han må vente i hele 9 måneder på at et Audi-verksted skal få tid til å se på bilen.
Andre merker som Jaguar har tilbakekalt en rekke problematiske elbiler som er rammet av lignende feil. Tilbakekjøpet kommer etter at flere av bilene har gått opp i røyk.