Nye biler har โ pรฅ tvers av drivstoff og drivverk โ รฉn tendens til felles. De blir stรธrre og tyngre.
Lotus-grunnlegger Colin Chapman ville snu seg i graven hvis han kunne se hva merket har blitt i dag. Nemlig store, tunge elbiler.
Men Lotus, som ellers levde etter mottoet ยซForenkle, sรฅ legg til letthetยป, er ikke de eneste som har gรฅtt opp i vekt de siste รฅrene. Biler fra hele bilindustrien har det.
Faktisk mener flere i den tyske delen av bransjen nรฅ at vekten har blitt et problem. Vekten skyldes i stor grad batteripakker i bรฅde hybrider og rene elbiler. Batteriene er ekstremt tunge.
โ Dagens utvalg av elbiler i Tyskland har rundt 20 prosent mer vekt, sier Eric Haase, administrerende direktรธr for Jato Dynamics i Tyskland, til Mercedes-Fans .
LES OGSร : Sverige fรฅr hard kritikk for รฅ selge diesel til 11 kroner.
Merket med hรธyest gjennomsnittsvekt i Tyskland er ikke engang tysk, men heller kinesisk. Volvos modeller veier i snitt 2.139 kilo pรฅ det tyske markedet.
Sรฅ kommer Tesla med 2.015 kilo, for det blir tysk med Mercedes og 2.011 pรฅ tredjeplass. Porsches biler veier i snitt 1.988 kilo, og slik kunne vi fortsatt.
En rapport fra ogsรฅ tyske ZDF viser at det faktisk er det billige rumenske merket Dacia som har det slankeste modellutvalget i Tyskland. Og likevel klatrer vekten ogsรฅ her over 1.260 kilo. For รฅ vรฆre presis veier en tyskregistrert Dacia i snitt 1.268 kilo.
Det blir verre nรฅr du sammenligner over tid. I 2013 veide gjennomsnittsbilen i Tyskland 1475 kilo. Ti รฅr senere var snittvekten 1.696 kilo.
Det er imidlertid ikke bare batteripakkene som gjรธr bilene tyngre. Det har ogsรฅ blitt flere av bilene generelt. Bilene vokser i gjennomsnitt รฉn centimeter i bredden annethvert รฅr.
โ Bilene har blitt bredere i flere tiรฅr, og den trenden vil fortsette til vi setter en strengere grense. For รธyeblikket tillater loven at nye biler er like brede som lastebiler, sier James Nix, Vehicles Policy Manager i T&E.
Noe som er spesielt et problem her hjemme. De danske parkeringsplassene vokser overhodet ikke i takt med bilene. Tvert imot vil stadig flere byer legge ned parkeringsplassene, som allerede er alt for smรฅ, for รฅ holde bilene unna. Les mer om det her .
Trenden mot tyngre biler er imidlertid ikke et spesielt tysk fenomen. Den finnes for sรฅ vidt ogsรฅ i Danmark. Den mest populรฆre bilen i august var den elektriske Skodaen Enyaq โ en bil som veier opptil 2.308 kilo.