15. januar, 2025

Nye biler har blitt alt for tunge, advarer tyskerne

Nye biler har – på tvers av drivstoff og drivverk – én tendens til felles. De blir større og tyngre.

Lotus-grunnlegger Colin Chapman ville snu seg i graven hvis han kunne se hva merket har blitt i dag. Nemlig store, tunge elbiler.

Men Lotus, som ellers levde etter mottoet «Forenkle, så legg til letthet», er ikke de eneste som har gått opp i vekt de siste årene. Biler fra hele bilindustrien har det.

Faktisk mener flere i den tyske delen av bransjen nå at vekten har blitt et problem. Vekten skyldes i stor grad batteripakker i både hybrider og rene elbiler. Batteriene er ekstremt tunge.

Dagens utvalg av elbiler i Tyskland har rundt 20 prosent mer vekt, sier Eric Haase, administrerende direktør for Jato Dynamics i Tyskland, til Mercedes-Fans .

LES OGSÅ: Sverige får hard kritikk for å selge diesel til 11 kroner.

Merket med høyest gjennomsnittsvekt i Tyskland er ikke engang tysk, men heller kinesisk. Volvos modeller veier i snitt 2.139 kilo på det tyske markedet.

Så kommer Tesla med 2.015 kilo, for det blir tysk med Mercedes og 2.011 på tredjeplass. Porsches biler veier i snitt 1.988 kilo, og slik kunne vi fortsatt.

En rapport fra også tyske ZDF viser at det faktisk er det billige rumenske merket Dacia som har det slankeste modellutvalget i Tyskland. Og likevel klatrer vekten også her over 1.260 kilo. For å være presis veier en tyskregistrert Dacia i snitt 1.268 kilo.

Det blir verre når du sammenligner over tid. I 2013 veide gjennomsnittsbilen i Tyskland 1475 kilo. Ti år senere var snittvekten 1.696 kilo.

Det er imidlertid ikke bare batteripakkene som gjør bilene tyngre. Det har også blitt flere av bilene generelt. Bilene vokser i gjennomsnitt én centimeter i bredden annethvert år.

Bilene har blitt bredere i flere tiår, og den trenden vil fortsette til vi setter en strengere grense. For øyeblikket tillater loven at nye biler er like brede som lastebiler, sier James Nix, Vehicles Policy Manager i T&E.

Noe som er spesielt et problem her hjemme. De danske parkeringsplassene vokser overhodet ikke i takt med bilene. Tvert imot vil stadig flere byer legge ned parkeringsplassene, som allerede er alt for små, for å holde bilene unna. Les mer om det her .

Trenden mot tyngre biler er imidlertid ikke et spesielt tysk fenomen. Den finnes for så vidt også i Danmark. Den mest populære bilen i august var den elektriske Skodaen Enyaq – en bil som veier opptil 2.308 kilo.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Nye Mazda6e kommer til Danmark sent i 2025

Det er ikke en skrivefeil. Den nye Mazda6e må...

50 år gammel mann dømt for å ha stjålet strøm til elbilen sin

En 50 år gammel mann hadde ingen mulighet til...

Tesla avslører: Her er den ansiktsløftede Model Y

Etter år med både spekulasjoner og venting er Tesla...

Kina finner 2800 kilometer lang lagring av litium

Det er en avgjørende komponent i batterier for elbiler....

Toyota avviser: «Vi ble ikke tilbudt et bilmerke»

Toyotas tidligere direktør og nåværende styreleder Akio Toyoda avviser...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Snakker ut om Richard Hammond – "Han er en idiot"

Richard Hammonds datter, Isabelle «Izzy» Hammond, har fulgt i farens fotspor og inn i motorjournalistikken. Likevel kaller hun ham en idiot. Den berømte tidligere...

Renault nekter å levere bil til verdenskjent biltest

En av de tøffeste biltestene gjennomføres to ganger i året av et team av norske journalister. Renualt har vunnet testen. Men vil ikke bli...

Få 1,2 millioner kroner – gateløp blir lovlig i 2025

Det lovlige gateløpet i Horsens er nærmere enn noen gang før. Kommunen har satt av 1,2 millioner kroner til etablering. Området bak emballasjeselskapet Amcor...

Tesla har gått forbi Audis salg for første gang noensinne

For første gang noensinne har Tesla hatt et år hvor bilmerket har solgt flere biler enn Audi. Tyskerne på sin side mangler nesten en...

EU-typegodkjent motor som brenner hydrogen

Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske JCB en forbrenningsmotor som går på hydrogen godkjent i Nederland. Fredag i forrige uke kunne...

Stor Youtube-kanal om biler gjenoppstår etter overtakelse

Den amerikanske YouTube-kanalen Petrolicious, som på mange måter var den første med innhold om klassiske biler, har gjenoppstått etter år med inaktivitet. Petrolicious har...

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med...

Tesla bygger den nye Model Y i Berlin allerede i dag

Ifølge det tyske mediet Handelsblatt skal ledelsen ved Teslas tyske fabrikk i utkanten av Berlin ha informert de ansatte om at de allerede fra...

Formel 1-profil suger Elon Musk: "Han er en pikk"

Tidligere Formel 1-fører og nåværende kommentator Martin Brundle kutter ikke ordene når det kommer til synet på Elon Musk, som han kaller en «pikk...

Tomrer ble milliardær på Tesla – Christopher har mistet alt

Tomrer Christopher DeVocht ble en milliardær som handlet Tesla-aksjer til akkurat rett tid. I dag har han tapt alt og vil saksøke banken sin....

Statsråd avviser – vil ikke gjøre elbiler dyrere

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil ikke legge høyere avgifter på elbiler, selv om en miljøøkonomisk vismann mener det er på høy tid. De siste...

Spar opptil 20 % på Billetter til Bilshow 2025 – Kjøp Early Bird-billetter nå!

Er du klar for årets ultimate bilopplevelse? Danmarks største bilmesse, Auto Show Denmark , kommer tilbake 6.-7 september 2025 i Odense kongressenter . Og...