Nye biler har – på tvers av drivstoff og drivverk – én tendens til felles. De blir større og tyngre.
Lotus-grunnlegger Colin Chapman ville snu seg i graven hvis han kunne se hva merket har blitt i dag. Nemlig store, tunge elbiler.
Men Lotus, som ellers levde etter mottoet «Forenkle, så legg til letthet», er ikke de eneste som har gått opp i vekt de siste årene. Biler fra hele bilindustrien har det.
Faktisk mener flere i den tyske delen av bransjen nå at vekten har blitt et problem. Vekten skyldes i stor grad batteripakker i både hybrider og rene elbiler. Batteriene er ekstremt tunge.
– Dagens utvalg av elbiler i Tyskland har rundt 20 prosent mer vekt, sier Eric Haase, administrerende direktør for Jato Dynamics i Tyskland, til Mercedes-Fans .
LES OGSÅ: Sverige får hard kritikk for å selge diesel til 11 kroner.
Merket med høyest gjennomsnittsvekt i Tyskland er ikke engang tysk, men heller kinesisk. Volvos modeller veier i snitt 2.139 kilo på det tyske markedet.
Så kommer Tesla med 2.015 kilo, for det blir tysk med Mercedes og 2.011 på tredjeplass. Porsches biler veier i snitt 1.988 kilo, og slik kunne vi fortsatt.
En rapport fra også tyske ZDF viser at det faktisk er det billige rumenske merket Dacia som har det slankeste modellutvalget i Tyskland. Og likevel klatrer vekten også her over 1.260 kilo. For å være presis veier en tyskregistrert Dacia i snitt 1.268 kilo.
Det blir verre når du sammenligner over tid. I 2013 veide gjennomsnittsbilen i Tyskland 1475 kilo. Ti år senere var snittvekten 1.696 kilo.
Det er imidlertid ikke bare batteripakkene som gjør bilene tyngre. Det har også blitt flere av bilene generelt. Bilene vokser i gjennomsnitt én centimeter i bredden annethvert år.
– Bilene har blitt bredere i flere tiår, og den trenden vil fortsette til vi setter en strengere grense. For øyeblikket tillater loven at nye biler er like brede som lastebiler, sier James Nix, Vehicles Policy Manager i T&E.
Noe som er spesielt et problem her hjemme. De danske parkeringsplassene vokser overhodet ikke i takt med bilene. Tvert imot vil stadig flere byer legge ned parkeringsplassene, som allerede er alt for små, for å holde bilene unna. Les mer om det her .
Trenden mot tyngre biler er imidlertid ikke et spesielt tysk fenomen. Den finnes for så vidt også i Danmark. Den mest populære bilen i august var den elektriske Skodaen Enyaq – en bil som veier opptil 2.308 kilo.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!