Nye biler har blitt alt for tunge, advarer tyskerne

Nye biler har โ€“ pรฅ tvers av drivstoff og drivverk โ€“ รฉn tendens til felles. De blir stรธrre og tyngre.

Lotus-grunnlegger Colin Chapman ville snu seg i graven hvis han kunne se hva merket har blitt i dag. Nemlig store, tunge elbiler.

Men Lotus, som ellers levde etter mottoet ยซForenkle, sรฅ legg til letthetยป, er ikke de eneste som har gรฅtt opp i vekt de siste รฅrene. Biler fra hele bilindustrien har det.

Faktisk mener flere i den tyske delen av bransjen nรฅ at vekten har blitt et problem. Vekten skyldes i stor grad batteripakker i bรฅde hybrider og rene elbiler. Batteriene er ekstremt tunge.

โ€“ Dagens utvalg av elbiler i Tyskland har rundt 20 prosent mer vekt, sier Eric Haase, administrerende direktรธr for Jato Dynamics i Tyskland, til Mercedes-Fans .

LES OGSร…: Sverige fรฅr hard kritikk for รฅ selge diesel til 11 kroner.

Merket med hรธyest gjennomsnittsvekt i Tyskland er ikke engang tysk, men heller kinesisk. Volvos modeller veier i snitt 2.139 kilo pรฅ det tyske markedet.

Sรฅ kommer Tesla med 2.015 kilo, for det blir tysk med Mercedes og 2.011 pรฅ tredjeplass. Porsches biler veier i snitt 1.988 kilo, og slik kunne vi fortsatt.

En rapport fra ogsรฅ tyske ZDF viser at det faktisk er det billige rumenske merket Dacia som har det slankeste modellutvalget i Tyskland. Og likevel klatrer vekten ogsรฅ her over 1.260 kilo. For รฅ vรฆre presis veier en tyskregistrert Dacia i snitt 1.268 kilo.

Det blir verre nรฅr du sammenligner over tid. I 2013 veide gjennomsnittsbilen i Tyskland 1475 kilo. Ti รฅr senere var snittvekten 1.696 kilo.

Det er imidlertid ikke bare batteripakkene som gjรธr bilene tyngre. Det har ogsรฅ blitt flere av bilene generelt. Bilene vokser i gjennomsnitt รฉn centimeter i bredden annethvert รฅr.

โ€“ Bilene har blitt bredere i flere tiรฅr, og den trenden vil fortsette til vi setter en strengere grense. For รธyeblikket tillater loven at nye biler er like brede som lastebiler, sier James Nix, Vehicles Policy Manager i T&E.

Noe som er spesielt et problem her hjemme. De danske parkeringsplassene vokser overhodet ikke i takt med bilene. Tvert imot vil stadig flere byer legge ned parkeringsplassene, som allerede er alt for smรฅ, for รฅ holde bilene unna. Les mer om det her .

Trenden mot tyngre biler er imidlertid ikke et spesielt tysk fenomen. Den finnes for sรฅ vidt ogsรฅ i Danmark. Den mest populรฆre bilen i august var den elektriske Skodaen Enyaq โ€“ en bil som veier opptil 2.308 kilo.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Det utenkelige har skjedd med Tesla โ€“ folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Eksperter: Branntepper fรฅr elbiler til รฅ eksplodere

Bรฅde amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Bildelgiganten permitterer โ€“ nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Drรธmmer om Formel 1 โ€“ Danske Alba fรฅr millionkontrakt

Den 16 รฅr gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...