Bugatti Tourbillon er helt ny med sin 8,3-liters V16-motor, som selv yter 1000 hestekrefter. De siste 800 kommer fra 3 elektriske motorer.
Bugatti Tourbillon er det siste hyperbilmonsteret denne verden ennรฅ har sett. Og pรฅ mange mรฅter ogsรฅ den villeste.
Torsdag kveld dansk tid denne uken avslรธrte Bugattis sjefdirektรธr Mate Rimac hele herligheten pรฅ et arrangement som ble sendt direkte pรฅ YouTube.
Tourbillon-navnet er en hyllest til delen innen klokker som fรฅr alt til รฅ gรฅ ultra-presist. Bilen, sier Bugatti, er helt ny. Ikke en eneste del er hentet fra Chiron, som igjen var en videreutvikling av Veyron.
Den enorme W16-motoren er heller ikke inkludert. Ikke engang om Bugatti faktisk vurderte det. I stedet har fabrikken pรฅ Molsheim laget en helt ny 8,3-liters V16-motor uten turbo. Den yter 1000 hestekrefter i seg selv.
LES OGSร : Legendariske Mercedes gjenoppstรฅr med V6-motor og minst 450 hk
Tourbillon har imidlertid mer รฅ tilby. For en elektrisk motor i girkassen samt to foran leverer ytterligere 800 hestekrefter for en total systemytelse pรฅ… ja, 1800 hestekrefter. Og det er enda mer.
For selv om den nye V16-motoren er betydelig lengre, godt 40 centimeter, enn den gamle W16, veier ikke bilen mer enn Chiron. Og det er bra for mange ting โ men spesielt ytelse.
0 til 100 km/t er over pรฅ 2 sekunder. 0 til 200 km/t tar 5 sekunder og 0 til 300 km/t er over pรฅ mindre enn 10 sekunder. Pรฅ 25 sekunder har Tourbillon passert 400 km/t. Og det er en elektronisk begrensning som hindrer den i รฅ trekke forbi 445 km/t.
Bugatti er imidlertid absolutt ikke uvillig til at Tourbillon til slutt vil sette noen av de vanvittige fartsrekordene vi nรฅ er vant til nรฅr merket prรธver รฅ ta tronen fra Koenigsegg. Og svenskene slรฅr omvendt til igjen.
I motsetning til bรฅde Chiron og Veyron, vil Tourbillon kun lages i 250 eksemplarer. Bugatti har allerede sagt at prisen starter pรฅ 3,7 millioner euro. Det tilsvarer 28 millioner danske kroner. De fรธrste bilene vil bli levert i slutten av 2026.
Den siste Bugatti Chiron er forรธvrig et mesterverk i seg selv. Det er imidlertid ikke helt over med W16-motoren. De siste รฅpne versjonene, Mistral, og den elleville baneraceren Bolide skal fortsatt bygges. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!