Med en markedsverdi som nรฆrmer seg 500 milliarder danske kroner, kan Toyota kalle seg verdens mest verdifulle bilmerke for 13. รฅr pรฅ rad.
Toyota har sikret seg en solid posisjon som verdens mest verdifulle bilmerke. Med en markedsverdi pรฅ 497 milliarder danske kroner er Toyota pรฅ topp for 13. รฅr pรฅ rad.
Det setter den japanske bilprodusenten i en unik posisjon, ettersom verdien av merket har รธkt med 13 prosent pรฅ bare ett รฅr. Sammenlignet med verdien for ti รฅr siden er den nรฅ dobbelt sรฅ stor.
Ved siden av Toyota kommer en annen bilprodusent, men med et betydelig sprang. Ifรธlge den siste Interbrand-undersรธkelsen er merket pรฅ andreplass cirka 100 milliarder danske kroner under Toyotas merkeverdi.
Dette skriver den danske importรธren i en pressemelding .
Toyota er ikke bare ledende innen bilindustrien. Pรฅ den samlede listen over alle selskaper globalt ligger Toyota pรฅ sjetteplass. Pรฅ fรธrsteplass kommer Apple med en markedsverdi pรฅ hele 3.337 milliarder danske kroner.
LES OGSร : Kjent ladeoperatรธr gรฅr konkurs โ 700 mister jobben
I tillegg til Apple er ogsรฅ selskaper som Microsoft, Amazon, Google, Samsung og Coca Cola blant de hรธyest rangerte. Av danske selskaper ligger Lego pรฅ 58. plass med en merkevareverdi pรฅ 96 milliarder DKK.
Toyota planlegger ogsรฅ รฅ fortsette utviklingen av nye teknologier og lรธsninger innen bilindustrien. Selskapet satser pรฅ flere hybridbiler, elbiler og hydrogenbiler.
I tillegg jobber Toyota med avanserte teknologier som selvkjรธrende biler, kunstig intelligens og roboter. Fokuset er pรฅ bรฆrekraftige mobilitetslรธsninger drevet av nullutslippsteknologier som elektrisitet og hydrogen.
Ifรธlge den danske importรธren er den kontinuerlige utviklingen og investeringen i nye teknologier en medvirkende รฅrsak til at Toyota beholder sin posisjon som det mest verdifulle bilmerket รฅr etter รฅr.