Med en markedsverdi som nærmer seg 500 milliarder danske kroner, kan Toyota kalle seg verdens mest verdifulle bilmerke for 13. år på rad.
Toyota har sikret seg en solid posisjon som verdens mest verdifulle bilmerke. Med en markedsverdi på 497 milliarder danske kroner er Toyota på topp for 13. år på rad.
Det setter den japanske bilprodusenten i en unik posisjon, ettersom verdien av merket har økt med 13 prosent på bare ett år. Sammenlignet med verdien for ti år siden er den nå dobbelt så stor.
Ved siden av Toyota kommer en annen bilprodusent, men med et betydelig sprang. Ifølge den siste Interbrand-undersøkelsen er merket på andreplass cirka 100 milliarder danske kroner under Toyotas merkeverdi.
Dette skriver den danske importøren i en pressemelding .
Toyota er ikke bare ledende innen bilindustrien. På den samlede listen over alle selskaper globalt ligger Toyota på sjetteplass. På førsteplass kommer Apple med en markedsverdi på hele 3.337 milliarder danske kroner.
LES OGSÅ: Kjent ladeoperatør går konkurs – 700 mister jobben
I tillegg til Apple er også selskaper som Microsoft, Amazon, Google, Samsung og Coca Cola blant de høyest rangerte. Av danske selskaper ligger Lego på 58. plass med en merkevareverdi på 96 milliarder DKK.
Toyota planlegger også å fortsette utviklingen av nye teknologier og løsninger innen bilindustrien. Selskapet satser på flere hybridbiler, elbiler og hydrogenbiler.
I tillegg jobber Toyota med avanserte teknologier som selvkjørende biler, kunstig intelligens og roboter. Fokuset er på bærekraftige mobilitetsløsninger drevet av nullutslippsteknologier som elektrisitet og hydrogen.
Ifølge den danske importøren er den kontinuerlige utviklingen og investeringen i nye teknologier en medvirkende årsak til at Toyota beholder sin posisjon som det mest verdifulle bilmerket år etter år.