HWA Evo er en hyllest til en av de mest legendariske Mercedes-modellene i merkets historie. Men det koster litt. Nøyaktig 5,3 millioner kroner – hver.
Den tyske tuneren HWA har nettopp publisert de første bildene av HWA EVO – en moderne gjenskaping av den ikoniske Mercedes 190 E 2.5-16 EVO II.
Den nye modellen, HWA EVO, markerer selskapets inntog i det såkalte restomod-segmentet, hvor klassiske biler oppdateres med moderne teknologi og design. Det er planlagt å bygge kun 100 eksemplarer, noe som gjør bilen ekstremt eksklusiv.
HWA ble grunnlagt i 1998 av Hans Werner Aufrecht, en sentral skikkelse innen motorsport som også var med på å utvikle den originale EVO II.
Selskapet holder til i Affalterbach rett i nærheten av AMG og har tidligere laget racerbiler som Mercedes CLK-GTR og CLK DTM AMG. HWA EVO bygger på denne erfaringen og bruker Mercedes 190 (W 201) som grunnlag for deres første gatebil.
HWA EVO er utstyrt med en 3,0-liters V6-biturbomotor med kumsmøring, som yter 450 hk og 550 Nm dreiemoment.
For kunder som ønsker mer kraft under panseret tilbys en oppgradering kalt Affalterbach-pakken, som hever ytelsen til 500 hk og en toppfart på 300 km/t. Standardversjonen har en elektronisk begrenset toppfart på 270 km/t.
Prisen for den unike modellen starter på 849 660 euro inkl. merverdiavgift, som tilsvarer cirka 6,4 millioner kroner. De første kundene skal etter planen få bilene sine i 2025. Men interesserte kjøpere må handle raskt. De fleste bilene er allerede kjøpt og betalt av de nye eierne.
Tekniske spesifikasjoner:
- Basismodellen er basert på Mercedes 190 (W 201)
- 3,0-liters V6 biturbo
- Effekt: 450 hk (500 hk med Affalterbach-pakken)
- Dreiemoment: 550 Nm
- Toppfart: 270 km/t (300 km/t med oppgradering)
- Vekt: 1.360 kg
- Begrenset til 100 eksemplarer
HWA har vært nøye med detaljene i EVO-prosjektet. Chassiset er nesten fullstendig ombygd, med 75 prosent av originaldelene erstattet med nyutviklede komponenter.
Noe som dobler kroppens stivhet i forhold til originalen. HWA har også utviklet en helt ny underramme i aluminium til bilen.
Plasseringen av motoren er også optimalisert, da forakselen er flyttet fem centimeter frem for å oppnå bedre balanse og vektfordeling. Alle hestekrefter sendes til bakhjulene gjennom en sekstrinns manuell "dogleg" girkasse.
Interiøret byr på en blanding av moderne funksjoner og klassisk design. Funksjoner som vindusdrift og klimaanlegg styres via fysiske knapper for å unngå en overdigitalisert følelse. Hytta inkluderer også Alcantara-dekkede detaljer og en nummerert plate på girspaken som indikerer bilens plass i det begrensede produksjonsutvalget.
– HWA EVO er langt mer enn bare en hvilemod. For å realisere visjonen vår har vi investert omfattende ressurser i design, teknologi og leverandørsamarbeid, sier Gordian von Schöning, teknisk direktør i HWA, til Bild .
For de som lengter etter en moderne versjon av en klassiker med røtter i motorsportens verden, er HWA EVO en sjelden kombinasjon av historie og avansert ingeniørkunst. Men med bare 100 eksempler er det en bil som forblir utenfor rekkevidde for de fleste. Dessverre.