1. januar, 2025

Oppusset Mercedes 190 EVO II koster 6,4 millioner kroner. kroner hver

HWA Evo er en hyllest til en av de mest legendariske Mercedes-modellene i merkets historie. Men det koster litt. Nøyaktig 5,3 millioner kroner – hver.

Den tyske tuneren HWA har nettopp publisert de første bildene av HWA EVO – en moderne gjenskaping av den ikoniske Mercedes 190 E 2.5-16 EVO II.

Den nye modellen, HWA EVO, markerer selskapets inntog i det såkalte restomod-segmentet, hvor klassiske biler oppdateres med moderne teknologi og design. Det er planlagt å bygge kun 100 eksemplarer, noe som gjør bilen ekstremt eksklusiv.

HWA ble grunnlagt i 1998 av Hans Werner Aufrecht, en sentral skikkelse innen motorsport som også var med på å utvikle den originale EVO II.

Selskapet holder til i Affalterbach rett i nærheten av AMG og har tidligere laget racerbiler som Mercedes CLK-GTR og CLK DTM AMG. HWA EVO bygger på denne erfaringen og bruker Mercedes 190 (W 201) som grunnlag for deres første gatebil.

HWA EVO er utstyrt med en 3,0-liters V6-biturbomotor med kumsmøring, som yter 450 hk og 550 Nm dreiemoment.

For kunder som ønsker mer kraft under panseret tilbys en oppgradering kalt Affalterbach-pakken, som hever ytelsen til 500 hk og en toppfart på 300 km/t. Standardversjonen har en elektronisk begrenset toppfart på 270 km/t.

Prisen for den unike modellen starter på 849 660 euro inkl. merverdiavgift, som tilsvarer cirka 6,4 millioner kroner. De første kundene skal etter planen få bilene sine i 2025. Men interesserte kjøpere må handle raskt. De fleste bilene er allerede kjøpt og betalt av de nye eierne.

Tekniske spesifikasjoner:

  • Basismodellen er basert på Mercedes 190 (W 201)
  • 3,0-liters V6 biturbo
  • Effekt: 450 hk (500 hk med Affalterbach-pakken)
  • Dreiemoment: 550 Nm
  • Toppfart: 270 km/t (300 km/t med oppgradering)
  • Vekt: 1.360 kg
  • Begrenset til 100 eksemplarer

HWA har vært nøye med detaljene i EVO-prosjektet. Chassiset er nesten fullstendig ombygd, med 75 prosent av originaldelene erstattet med nyutviklede komponenter.

Noe som dobler kroppens stivhet i forhold til originalen. HWA har også utviklet en helt ny underramme i aluminium til bilen.

Plasseringen av motoren er også optimalisert, da forakselen er flyttet fem centimeter frem for å oppnå bedre balanse og vektfordeling. Alle hestekrefter sendes til bakhjulene gjennom en sekstrinns manuell "dogleg" girkasse.

Genfodt Mercedes 190 EVO II koster 6,4 mio. kroner stykket
Kreditt: HWA GmbH

Interiøret byr på en blanding av moderne funksjoner og klassisk design. Funksjoner som vindusdrift og klimaanlegg styres via fysiske knapper for å unngå en overdigitalisert følelse. Hytta inkluderer også Alcantara-dekkede detaljer og en nummerert plate på girspaken som indikerer bilens plass i det begrensede produksjonsutvalget.

– HWA EVO er langt mer enn bare en hvilemod. For å realisere visjonen vår har vi investert omfattende ressurser i design, teknologi og leverandørsamarbeid, sier Gordian von Schöning, teknisk direktør i HWA, til Bild .

For de som lengter etter en moderne versjon av en klassiker med røtter i motorsportens verden, er HWA EVO en sjelden kombinasjon av historie og avansert ingeniørkunst. Men med bare 100 eksempler er det en bil som forblir utenfor rekkevidde for de fleste. Dessverre.

https://youtu.be/TJQ81Gvqx8Y?si=uMtd7JmFBooIFqsc

Latest

Don't miss

Bare 6 av 10 sjåfører vet når de skal bruke blinklyset

Påfallende mange bilister har en grunnleggende mangel på forståelse...

Lewis Hamilton kan redde konkursrammet motorsykkelmerke

Østerriksk-eide KTM er på randen av konkurs. De ansatte...

Citroën ombestemmer seg – blir den nye Dacia

Citroën vil ikke senke prisene. På den annen side...

BMW sparker flere ansatte etter skandale i Russland

BMW har sagt opp en rekke ansatte etter at...

Ønsket å bygge flygende biler – nå er alle ansatte sagt opp

Det tyske selskapet Lilium, som ville bygge flygende biler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW-eier betalte for dårlig parkering – fikk billett uansett

En BMW-eier betalte i utgangspunktet for å ta to parkeringsplasser. I troen på at alt var i perfekt orden. Han fikk en bod uansett....

Tesla bekrefter – Cybertruck er registrert i Europa

Det burde egentlig ikke være mulig. Men nå bekrefter Tesla at flere eksemplarer av Cybertrucken har fått skilt i Europa. Ledelsen i Tesla har...

Politiet ønsker 1 million kroner. for konfiskert Ferrari

For mer enn tre år siden beslagla Nordsjællands politi en Ferrari 488 Spider. I dag er den konfiskert med en pris på én million....

Stopper produksjonen av koruniformer – 560 mister jobben

Den svenskstiftede Arctic Cat kaster nå inn håndkleet. Fabrikken i USA skal ikke lenger bygge snøscootere og ATV-er. 560 mister jobben. Den svenskstiftede Arctic...

Staten advarer, men kommuner kjøper elbiler fra Kina

De danske kommunene følger i stor grad advarsler fra staten når det gjelder kjøp av elbiler fra Kina. Særlig BYD vinner de kommunale anbudene....

BMWs M-divisjon droppet en elektrisk M2 i 2018

BMW M2 kjører fortsatt rundt som en bensinbil. Men mye kunne vært annerledes om tyskerne hadde holdt seg til utviklingen av en elbil fra...

Sjelden Bugatti reist fra vannet etter 84 år

Det var ikke mye igjen av bilen da denne Bugatti Type 22 Brescia ble funnet på bunnen av en sveitsisk purke i 2009. Likevel...

Citroën ombestemmer seg – blir den nye Dacia

Citroën vil ikke senke prisene. På den annen side vil sjefen ikke ha noe imot å stå i spissen for et nytt lavprismerke som...

Nødlidende bilmerke vil bli overtatt av større konkurrenter

Offisielt er Lucid Motors kun ute etter "partnere". Men mye tyder på at merket kan overtas av en eller flere større konkurrenter. Lucid Motors,...

Kevin Magnussen har avvist en kontrakt med et Formel 1-lag

Det var et giftig arbeidsmiljø som gjorde at Kevin Magnussen avviste et kontraktstilbud fra Renault i Formel 1. Selv om merket nekter, eksisterer kontrakten,...

BMW dømt for overgrep mot Greta Thunberg

Det er ikke bare her hjemme BMW har kjørt på kant med markedsføringsloven. Også i Sverige mener myndighetene at merket strammer inn. I 2021...

Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italia, er stille igjen. Denne gangen utvides produksjonstoppen til slutten av januar. Bilprodusenten Stellantis har...