Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til det nye kravet.

Et nytt forslag fra EU-kommisjonen , som Boosted var det første danske mediehuset som rapporterte om, kan bety en betydelig endring for danske bileiere.

Forslaget innebærer at biler som er eldre enn ti år skal kontrolleres hvert eneste år.

Både Liberal Alliances Henrik Dahl og Høyres Niels Flemming Hansen er blant politikerne som er sterkt imot kravet.

De mener at det vil føre til en unødvendig økonomisk byrde for bileiere.

Forslaget er fremmet av Europakommisjonen. Hovedargumentene er både sikkerhets- og miljøhensyn. Tanken er at hyppigere kontroller kan avdekke flere feil ved eldre biler.

Ifølge kommisjonen vil dette føre til tryggere biler på veiene. Samtidig vil det sikre at bilenes miljøpåvirkning holdes lav.

Det er imidlertid betydelig motstand fra flere danske parlamentsmedlemmer. De ser ikke forslaget som en fordel for vanlige borgere.

Kritikken handler først og fremst om de økte kostnadene. En årlig inspeksjon vil gjøre det dyrere å eie en eldre bil. Mange frykter at dette vil ramme de med lavest inntekt hardest.

Henrik Dahl fra Liberal Alliance er tydelig i sin avvisning. Han vil ikke støtte forslaget når det skal stemmes over i Europaparlamentet.

En betydelig ekstraregning for bileiere

Niels Flemming Hansen fra Høyre deler dette synet. Han vil heller ikke stemme for forslaget. Han påpeker at det kan bli en betydelig merutgift for mange dansker.

– Hvis dette blir vedtatt, kan det bety en betydelig merregning for mange dansker, sier Niels Flemming Hansen til DR .

Han utdyper bekymringen sin.

– Dette risikerer å ramme vanlige folk hardt uten nødvendigvis å utgjøre en reell forskjell for trafikksikkerheten.

Mange bileiere kjenner følelsen av at en bilinspeksjon kan virke upraktisk, spesielt når bilen føles som om den går perfekt.

Med det nye forslaget kan den turen til inspeksjonshallen bli en årlig begivenhet. Dette gjelder alle biler som er mer enn ti år gamle.

Den videre prosessen i EU-systemet

Før forslaget kan bli lov, må det gjennom en lang prosess. Det må behandles i både Ministerrådet og Europaparlamentet.

EUs transportministre har allerede diskutert forslaget i Luxembourg. Derfra går saken videre til Europaparlamentet.

Mye tyder på at forslaget ikke vil bli vedtatt i sin nåværende form. Den danske opposisjonen indikerer at tøffe forhandlinger venter.

Utfallet er derfor fortsatt usikkert for de mange danske eierne av eldre biler. De må vente på den endelige avstemningen i Stortinget.

Hvis EU fortsatt klarer å tvinge danske biler til å gjennomgå kontroller hvert år, vil det bli mye dyrere å være dansk sjåfør.

En periodisk kontroll, som for tiden må utføres annethvert år, for biler eldre enn 4 år, koster vanligvis 400 til 500 kroner.

Slik reglene er i dag, kan veteranregistrerte biler vente åtte år mellom hver inspeksjon. Men EU-forskrifter kan også endre det.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke bilens berøringsskjerm til enkle ting som navigasjon. Boten er på 10000 kroner. En bot på...