Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til det nye kravet.
Et nytt forslag fra EU-kommisjonen , som Boosted var det første danske mediehuset som rapporterte om, kan bety en betydelig endring for danske bileiere.
Forslaget innebærer at biler som er eldre enn ti år skal kontrolleres hvert eneste år.
Både Liberal Alliances Henrik Dahl og Høyres Niels Flemming Hansen er blant politikerne som er sterkt imot kravet.
De mener at det vil føre til en unødvendig økonomisk byrde for bileiere.
Forslaget er fremmet av Europakommisjonen. Hovedargumentene er både sikkerhets- og miljøhensyn. Tanken er at hyppigere kontroller kan avdekke flere feil ved eldre biler.
Ifølge kommisjonen vil dette føre til tryggere biler på veiene. Samtidig vil det sikre at bilenes miljøpåvirkning holdes lav.
Det er imidlertid betydelig motstand fra flere danske parlamentsmedlemmer. De ser ikke forslaget som en fordel for vanlige borgere.
Kritikken handler først og fremst om de økte kostnadene. En årlig inspeksjon vil gjøre det dyrere å eie en eldre bil. Mange frykter at dette vil ramme de med lavest inntekt hardest.
Henrik Dahl fra Liberal Alliance er tydelig i sin avvisning. Han vil ikke støtte forslaget når det skal stemmes over i Europaparlamentet.
En betydelig ekstraregning for bileiere
Niels Flemming Hansen fra Høyre deler dette synet. Han vil heller ikke stemme for forslaget. Han påpeker at det kan bli en betydelig merutgift for mange dansker.
– Hvis dette blir vedtatt, kan det bety en betydelig merregning for mange dansker, sier Niels Flemming Hansen til DR .
Han utdyper bekymringen sin.
– Dette risikerer å ramme vanlige folk hardt uten nødvendigvis å utgjøre en reell forskjell for trafikksikkerheten.
Mange bileiere kjenner følelsen av at en bilinspeksjon kan virke upraktisk, spesielt når bilen føles som om den går perfekt.
Med det nye forslaget kan den turen til inspeksjonshallen bli en årlig begivenhet. Dette gjelder alle biler som er mer enn ti år gamle.
Den videre prosessen i EU-systemet
Før forslaget kan bli lov, må det gjennom en lang prosess. Det må behandles i både Ministerrådet og Europaparlamentet.
EUs transportministre har allerede diskutert forslaget i Luxembourg. Derfra går saken videre til Europaparlamentet.
Mye tyder på at forslaget ikke vil bli vedtatt i sin nåværende form. Den danske opposisjonen indikerer at tøffe forhandlinger venter.
Utfallet er derfor fortsatt usikkert for de mange danske eierne av eldre biler. De må vente på den endelige avstemningen i Stortinget.
Hvis EU fortsatt klarer å tvinge danske biler til å gjennomgå kontroller hvert år, vil det bli mye dyrere å være dansk sjåfør.
En periodisk kontroll, som for tiden må utføres annethvert år, for biler eldre enn 4 år, koster vanligvis 400 til 500 kroner.
Slik reglene er i dag, kan veteranregistrerte biler vente åtte år mellom hver inspeksjon. Men EU-forskrifter kan også endre det.