18. oktober, 2024

Polestar dumper nok en test – verst av alt

Kinesiskeide Polestar ligger sammen med søstermerket Volvo helt i bunn når det kommer til smarttelefonappene som følger med bilene. Motsatt presterer Tesla best.

En app for en elbil er kanskje ikke nødvendig. Men i mange tilfeller gjør det livet med elbil enklere.

Det er imidlertid stor forskjell på hva sjåfører synes om appene som følger med bilene. Det er faktisk også stor forskjell mellom merkene.

Det viser det siste oppgjøret i området fra det amerikanske forbrukerorganet JD Power. Ifølge rapporten bruker 90 prosent av elbileiere i dag en eller flere apper som bilene deres er koblet til.

Men det er langt fra alle appene bilmerkene får utviklet som presterer like bra spør du sjåførene.

LES OGSÅ: Nye tall: Danske biler er allerede grønnere enn forventet

Generelt svarer 38 prosent av sjåførene at de har problemer med å etablere forbindelse mellom appen og selve bilen. JD Power har delt bilmerkene på en skala som går fra 0 til 1000 poeng. I tillegg er såkalte 'premiummerker' og hverdagsbiler skilt ut.

Den amerikanske forbrukerinstansen ser på både Tesla og Polestar som premiummerker, men det er stor forskjell på hvordan eierne opplever valgmulighetene de får i bilene via apper på telefonene sine.

Det beste er med Tesla, som får 847 poeng av 1000 mulige. Etter dette følger Mercedes og BMW etter, for det blir sørkoreansk på Genesis.

På den annen side er forbrukerne klare til å gi både Volvo og Polestar bunnplasseringer, selv om Jaguars app 'Remote' bare kiler seg mellom de to bunnpluggene.

Men det kunne faktisk vært verre. Over ved hverdagsbilene dumper Volkswagen, VinFast og Subaru med et brak. Subarus 'Solterra Connect' oppnår kun 677 av mulige 1000 poeng i undersøkelsen. Nok til den absolutte bunnposisjonen.

Interessant er det imidlertid at Tesla – tross en topplassering – langt fra leverer en feilfri app. Faktisk svarer rundt 30 prosent av Tesla-eierne som bruker appen at det er problemer med koblingen til bilene. Dette er en økning på 20 prosent sammenlignet med 2022.

Tesla selv forklarer det med økende bruk av appen. Det legger press på bilmerkets nettkapasitet, heter det. Apropos Tesla, merket har nettopp sluppet nok en stor nyhet i Danmark. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Polestar dumper nok en test – verst av alt
Kreditt: JD Power

Latest

Don't miss

Kina beviser – slik ville de unngå straffetoll på biler

Om én måned trer EUs nye straffetoll på alle...

Her er de første bildene av nye Renault 4

Renault 4, tidenes mestselgende Renault, er tilbake. Nå som...

BYD tilbakekaller 100 000 elbiler – styremaskinen kan ta fyr

Kinas BYD har tilbakekalt nesten 100 000 Dolphin- og...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert...

Kias nyeste elbil er faktisk 28 år gammel

Kia kan i disse dager feire 80 år som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...