20. april, 2025

Polestar gir opp – stenger 2 av 3 forhandlere

Det er vanskelig å selge biler i Kina. Så nå trapper Polestar betydelig ned i hjemlandet for å fokusere på Europa og USA. To av tre forhandlere stenger.

Ifølge flere nyhetsmedier og informasjon fra Polestars egen app går antallet av merkets forhandlere ned i Kina.

Tidligere ble det registrert 36 såkalte Polestar Spaces rundt om i Kina. Nå viser appen hvor du kan bestille prøvekjøringer at det er 10 steder igjen.

Polestar har også startet en prosess for å trekke tilbake støtte fra flere av stedene merket har solgt bilene sine fra. Målet er å 'omprioritere'.

De betydelige kuttene kommer bare en måned etter tidligere rykter om endringer hos Polestar.

På den tiden avviste Polestar offisielt at en større restrukturering var i gang i Kina.

Polestars administrerende direktør, Michael Lohscheller, insisterer på en annen forklaring. Han understreker at merkevaren nå velger å «prioritere enkelte markeder».

Han fastholder at bilmerket 'ikke helt trekker seg' fra Kina.

Sterk konkurranse presser Polestar i Kina

Det er imidlertid vanskelig å overse utfordringene Polestar står overfor i Kina. Merket er en av de som føler presset fra konkurrentene mest. Selv om du har Geely Groups gigantiske pengetank til disposisjon.

Innenlandske kinesiske merker som BYD, Geelys egne merker, Li, Xpeng og nå sist Xiaomi dominerer salgslistene.

I hele 2024 klarte Polestar kun å selge 3.120 biler hjemme i Kina. Til sammenligning ble det solgt totalt 12,9 millioner såkalte New Energy Vehicles (NEV) i landet i samme periode.

NEV-biler inkluderer imidlertid også hybridbiler. Polestar har ikke bygget sin Polestar 1 slik, som gikk ut av produksjon i 2022 etter 1500 eksemplarer.

Kina sto for bare 7 prosent av Polestars totale globale salg i 2024.

Den tegner et bilde av en barsk virkelighet for bilmerker med europeisk bakgrunn. Kinas elbilmarked er ikke lenger så innbydende å «importere» merker, selv om Polestar produserer biler i Kina og eies av kinesiske Geely.

Lokale kinesiske produsenter ser derimot ut til å appellere mer til kinesiske sjåfører. De bygger elbiler både raskere og billigere enn mange utenlandske konkurrenter.

Bilene deres er også ofte fullpakket med teknologi skreddersydd for kinesiske forbrukere. Noe som ikke nødvendigvis faller godt i andre markeder.

Globalt comeback og nye fokusområder

Polestars drift- og design-DNA er primært europeisk. Merket inntar også en spesiell posisjon innen Geely Group.

Bilene minner om andre Geely-merker som Zeekr, som gjør det betydelig bedre på det kinesiske hjemmemarkedet. Videre valgte Volvo å skille seg av merket i fjor.

Totalt sett var 2024 et utfordrende år for Polestar globalt. Salget avtok og resultatmarginene var under press.

Tollbarrierer og stadig økende konkurranse gjør saken bare verre. I USA har for eksempel Polestar 2 forsvunnet helt fordi den kun er bygget i Kina.

Imidlertid har første kvartal 2025 vist positive trender for merkevaren på globalt nivå. Salget opplevde betydelig vekst, med en økning på 76 prosent på verdensbasis. Også her er det fremgang å se. Les mer om det her.

Med den svært lille andelen av salget i Kina, virker det logisk at Polestar nå søker vekst andre steder. Michael Lohscheller har spesifikt pekt på Storbritannia og Frankrike som markeder som nå er prioritert høyere enn andre.

Spørsmålet er om det er nok. Foreløpig kan du i det minste spare litt penger ved å gjøre deg mindre synlig hjemme i Kina.

Latest

Don't miss

Spart karbonfiber: EU dropper forbudet ved 11. time

Etter stor uro i bilindustrien og fallende aksjekurser til...

Dansk bilkjede melder om underskudd – mangler nesten 2 millioner

Den danske bildetaljkjeden Byens Bilpleje har igjen et underskudd...

Studie: El- og bensinbiler har samme feil

En tysk studie viser at elbiler stoppes av betydelig...

Hele landet vender ryggen til Tesla – har solgt under 100 biler

Så langt har april måned vært et mareritt for...

FCK-spiller risikerer utvisning for hensynsløs kjøring

FC København sier de støtter lagets meksikanske fotballspiller Rodrigo...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ny lov forbyr brann i alle elbiler fra 2026

Fra juli 2026 vil Kina innføre en banebrytende lov. Den forbyr brann i elbilbatterier, selv ved termisk løping, og stiller strenge sikkerhetskrav. Kina innfører...

Sjåførene har skylden – dreper rekkevidden til elbiler

En ny test fra tyske Aviloo viser forskjell i rekkevidde. Taklast øker luftmotstanden mer enn tilhengerlast på motorveien. En ny test av en Volkswagen...

Du bør aldri si dette når politiet stopper deg i bilen din.

Som sjåfør bør du alltid la politiet styre samtalen dersom du blir stoppet. Videre bør du aldri svare på flere spørsmål enn loven krever....

Mazda lover ny MX-5 med større motor og manuell girkasse

Neste generasjon Mazda MX-5 vil beholde forbrenningsmotoren. Den nye 2,5-liters Skyactive Z-motoren skal oppfylle Euro 7-standarden og holde vekten under 1000 kilo. Den neste...

Første bilmerke stopper produksjonen til USA

Det er ikke bare i USA det legges toll på nye biler. Det skjer også i Canada. Og nå trekker Mazda eksporten av CX-50-modellen....

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter merket ned på ingeniørstaben i England. Permitteringene berører flere avdelinger. Den nye Polestar 5 er...

Forby statstilskudd – elbiler stuper med 18 prosent

Mens det globale elbilsalget fortsetter å stige, stuper det i Frankrike med 18 prosent etter at staten fjernet subsidiene til biltypen. Salget av elbiler...

Audis nyeste elbil kommer aldri til Danmark

Den nye elektriske kombikupeen AUDI E5 debuterer snart på Shanghai Motor Show. Størrelsen minner om Audi A5, og den er en del av Audis...

Selskapet kritiserer Tesla-forbudet: "Det var en feil"

Tesla har raskt åpnet 36 nye Superchargers i Södertälje selv om fagforeninger blokkerer merket i Sverige. Folkene bak ber nå om unnskyldning. Tesla har...

Volkswagen avviser: Bilmerket er ikke til salgs – ennå

Volkswagen-konsernet står overfor alvorlige økonomiske problemer. Men administrerende direktør avviser likevel at Lamborghini er til salgs. Volkswagen-konsernet står overfor store avgjørelser. Spesielt økonomisk. Det...

Fisherman Ocean for 1,7 millioner kroner igjen på gata

En spøkelsesaktig konvoi av splitter nye Fisker Ocean-elbiler står igjen på gatene i Nottingham etter merkevarens konkurs. Ingen vet hvem som skal fjerne de...

Influencer «mishandler» dyr i bil for 22 millioner kroner

Det har skapt ramaskrik på sosiale medier at influenceren «Supercar Ron» kjører rundt med geiter i en Aston Martin Valkyrie til 22 millioner kroner....