Noen av Porsches aksjonærer mener bilmerket bør få fart på salget av bensin- og dieselbiler. I hvert fall inntil kundene ønsker å kjøpe elbiler igjen.
Ikke alle synes det er kult at Porsche pumper ut elbiler og elektrifisering gjennom modellutvalget.
Nå stiller en rekke av merkevarens aksjonærer spørsmål om strategien er den rette. Og faktisk gjør aksjonærene mer enn det.
For de mener at Porsche i stedet for elbiler lever opp til salget av diesel- og bensinbiler. Alt i et marked hvor interessen for elbiler er jevnt nedadgående.
Diskusjonen oppsto på bilmerkets årlige moteshow forrige uke. Det skriver Bloomberg .
LES OGSÅ: Disse elbilene har forsvunnet helt – hvor ble de av?
En av aksjonærene som nå stiller spørsmål ved om Porsche nå også gjør det rette, er Deka Investment. Det tyske investeringsfondet, som ble grunnlagt i Berlin i 1988, mener Porsche bør akseptere lavere salg og ikke la seg friste av priskutt.
Noe bilmarkedet – og spesielt når det gjelder elbiler – ellers er veldig preget av for tiden. På hjemmebane har Tesla for eksempel kuttet noe av prisen i flere deler av modellutvalget. Les mer om det her.
Porsche holder imidlertid fast ved en strategi om at 80 prosent av salget innen 2030 utelukkende skal komme fra elbiler. Dette betyr imidlertid ikke at 911-ikonet forsvinner. Senest sendte bilmerket den første hybridversjonen av den ikoniske sportsbilen på gaten.
Og det er ikke nødvendigvis dårlige nyheter. For selv om det betyr å si farvel til den ikoniske detaljen med den venstresentrerte tenningslåsen, har hybriden blitt ekstremt potent. Akkurat som motoren har vokst. Både i antall hestekrefter og slagvolum. Les mer om det her .