Det har alltid vรฆrt slik at noen sitter til venstre og mรฅ snus for รฅ fyre opp motoren pรฅ en Porsche 911. Men ikke lenger.
Ingenting varer evig. Ikke engang i bilbransjen. Og nรฅ har Porsche skrotet en av 911-erens mest ikoniske funksjoner.
Det venstre spikerhullet, der spikeren skal roteres, hรธrer fortiden til. I lang tid har Porsche raskt en historisk rest av racing lob inn i gatebilen ved รฅ plassere noe slikt.
Tanken er โ eller rettere sagt var โ at plasseringen til noen ville gjรธre det bรฅde enklere og raskere รฅ starte bilen nรฅr man hoppet inn i den som racerfรธrer.
Men sรฅnn er det ikke i nye 992.2, slik 911 var og med รฅrsmodell 2025 kalles av Porsche og merkeentusiaster.
LES OGSร : 20-รฅring pรฅgrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin
I et intervju med Carscoops forklarer talsmannen for Porsche i USA Frank Wiesmann รฅrsaken til at merket nรฅ har droppet det ikoniske noen.
Alt handler om effektivisering. Modeller som Taycan og Cayenne har lenge vรฆrt utstyrt med start-stopp-knapp. Og nรฅ er det 911'eren sin tur.
โ For mange av vรฅre kunder som eier flere av bilene vรฅre, er kjennskap viktig. Og det er derfor oppsettet nรฅ er gjort det samme, sier Frank Wiesmann.
At noen nรฅ mangler i Porsche 911 betyr imidlertid ikke at Porsche har laget en elbil. For selv om bilen er elektrifisert for fรธrste gang noensinne, holder tyskerne fra Zuffenhausen seg til forbrenningsmotoren.
Faktisk har bensinmotoren bare vokst i den siste 911-utgaven. Det samme er antall hestekrefter. Og hybridpakken er sรฅ liten at den fรฅr plass i รฉn turbo.
Hele hybridkonstruksjonen er utviklet i samarbeid med Rimac. Slik gรฅr den fรธrste versjonen av nye 911, Carrera GTS, bare opp 50 kilo sammenlignet med forgjengeren. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!