Forbrenningsmotoren er ikke nรธdvendigvis gravlagt i graven fordi EU vil at den skal vรฆre det. Porsches nye patent kan vรฆre redningen.
De fleste forbrenningsmotorer krever i dag et firetaktssystem, men spรธr du ingeniรธrene hos Porsche kan det enkelt gjรธres med seks.
Systemet, som bilmerket nettopp har fรฅtt patent pรฅ i USA, deler opp forbrenningen og dermed kompresjonen i seks deler og to trekvartsekvenser.
Dette skriver Motor1.com pรฅ bakgrunn av patentet som US Patent and Trademark Office har publisert.
Ulempen med sekstaktsmotoren er en mer komplisert konstruksjon, fordelen er enda flere hestekrefter fra selve motoren. Om Porsche har tenkt รฅ bruke patentet til noe gjenstรฅr imidlertid รฅ se.
Men det tyder i hvert fall pรฅ at folkene fra Zuffenhausen ikke har gitt helt opp forbrenningsmotoren ennรฅ. Det samme gjelder andre bilmerker.
LES OGSร : Salget av elbiler stuper i Europa, viser nye tall
For eksempel har Ferrari tatt patent pรฅ en invertert V6-motor, det vil si hvor sylinderhodet er opp ned, som brenner hydrogen.
En annen indikasjon pรฅ at Porsche holder seg til forbrenningsmotoren er merkets utvikling av syntetisk bensin. Sรฅ sent som i august presset bilmerket pรฅ for รฅ finne stรธrre stรธtte for teknologien.
Akkurat nรฅ bruker Porsche det sรฅkalte e-drivstoffet, som merket kan produsere selv, i racerbiler. Men man skulle veldig gjerne sett de syntetiske drรฅpene fjernet til bensinstasjonene og dermed til publikum.
BMW og Toyota jobber ogsรฅ med รฅ brenne syntetisk bensin. Japanerne leker i likhet med Ferrari med ideen om รฅ brenne hydrogen i forbrenningsmotorer.