Prisen over Storebæltsbroen øker for de fleste bilister

Det skal være den billigste og desidert mest effektive betalingsløsningen. Men nå blir det dyrere å krysse Storebæltsbroen med bilskiltbetaling eller Brobizz.

Prisen for å krysse Storebæltsbroen har økt i 2025. For de aller fleste sjåførene betyr dette en merkostnad på 10 DKK for tur/retur over brua. Endringen skyldes en justering av prisene som trer i kraft ved årsskiftet.

Rundt 75 prosent av brukerne betaler med automatisk betaling via skilt eller Brobizz. For disse sjåførene har prisen for en enkelt tur i bil økt med 5 kroner – fra 196 til 201 kroner. Det tilsvarer en økning på 2,55 prosent.

Prisen øker også for de som benytter seg av kvelds- og helgerabatten. Kveldsrabatten koster nå 241 kroner for tur/retur, mens helgerabatten er økt til 340 kroner.

Mens prisen øker for flertallet av brukerne, er det gode nyheter for de rundt 24 prosentene som betaler med kort eller kontanter. For dem er prisen redusert.

Bakgrunnen for prisendringene er nye EU-regler som begrenser rabatten ved bruk av automatisk betaling.

– Derfor har regjeringen besluttet å senke prisen for kontant betaling for person- og varebiler, slik at prisforskjellen mellom de to billetttypene blir mindre, sa samferdselsminister Thomas Danielsen (V) i desember 2024, i en pressemelding slipp .

Selv om det fortsatt er billigere å bruke automatisk betaling, har prisforskjellen blitt mindre. For prisendringene var det cirka 25 prosent billigere å betale med Brobizz eller bilskilt. Nå er besparelsen redusert til cirka 12,6 prosent.

Bilistene slipper derimot å bekymre seg for kameraene som ellers er satt opp for å fange fartskjørere på bruforbindelsen. Bildene fra dem er så dårlige at politiet ikke kan sende bodene ut. Les mer om det her .

Noe som derimot sjåfører kan få grå hår over, er de stigende drivstoffprisene. Prisene skyldes verken prisutviklingen eller at det er mindre olje å finne.

I stedet skyldes prisøkningen, som ble gjentatt både 1. januar 2024 og 1. januar 2025, en svært gammel avtale i det danske Stortinget. Den såkalte 'fjærpakken' fra 2009 hever avgiften på både diesel og bensin betydelig i disse årene.

I tillegg vil de periodiske avgiftene som bilistene betaler for selv å ha bilene sine på nummerskilt øke betydelig frem til 2027. Regelen – eller rettere sagt økningen – gjelder også for veteranbiler.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...