Det ser mørkt ut for NEVS, som selv kjøpte Saab Automobile da merket gikk konkurs i 2011. Likevel tror direktøren at den siste bilen kan vise seg å bli en suksess.
De siste ansatte i National Electric Vehicle Sweden – eller NEVS – har fått melding om at de har fått sparken. Men ifølge regissøren, Nina Selander, er det håp.
Hun tror likevel at de ansattes prosjekt Emily GT, som ble bygget på bare ni måneder, kan vise seg å bli en suksess.
Det forteller hun i et intervju med Sveriges Radio P4.
– Det er klart vi har noen som vi snakker med, ellers hadde jeg ikke vært så positiv at jeg fortsatt tror at vi får den solgt, sier hun til P4 Vest.
I forrige uke ble direktøren ellers tvunget til å si opp de siste 20 ansatte ved fabrikken i Trollhättan, fordi selskapets sjanse for å overleve er svært liten.
Nina Selander mener likevel at Trollhättan er avgjørende for om Emily GT skal komme i mål. Byen var også avgjørende da en avtale med en libanesisk kjøper sviktet tidligere i år. Les mer om det her.
– Vi er på 85 cm av en meter, og så er det alltid den siste delen der det skal fungere. Aktor vi snakker med forstår at Trollhättan er viktig. Og det gleder meg veldig, sier Selander til P4 Vest .
Noen som derimot ikke bør regne med mer er Fisker Inc.-eierne. Bilmerkets servere er stengt etter at en avtale om selskapets nedleggelse tidligere i år ble godkjent av en amerikansk domstol.
Fisker Inc. har også gått konkurs i hele Norden. Hundrevis av eiere sitter igjen med biler som det ikke bare er vanskelig å skaffe reservedeler til. Delene er enormt dyre, og flere forsikringsselskaper vil ikke engang tilby eierne en helforsikring.