Frivillige krefter og samkjøring må gjøre det lettere å komme seg ut på landsbygda, krever nå regjeringen. Du støtter deg på erfaringer fra Sverige.
I Sverige kan den streife rundt i de tynt befolkede områdene. Blant annet på grunn av samkjøringsordninger og frivillige som henter folk på veien.
Så nå vil regjeringen det samme for Danmark, nå som bussruter og taxiselskapene ikke kan få en økonomisk bærekraftig virksomhet til å henge sammen i alle deler av landet.
Dette er skrevet av DR .
– Vi kommer med planen om å skape et Danmark med bedre geografisk balanse. En vesentlig del av det er muligheter for transport, for i dag er det for få transportmuligheter dersom man bor utenfor en større by, sier by- og landsminister Morten Dahlin (V) til media.
LES OGSÅ: Vi ligger minst syv år foran Tesla, sier konkurrent
Flyttingen kommer blant annet fordi man i en kommune som Holstebro har begynt å legge ned alle bybusser, så nå ønsker regjeringen at frivillige skal håndtere transportbehovet.
Et av regjeringens forslag er frivillige busser, som antas å «fungere veldig bra i Sverige». Videre mener Morten Dahlin at han kan se positive trender ved et forsøk med tilsvarende ordning i Haslev, så nå vil han gjerne ha det i resten av landet.
I en by som Sønderborg finnes ordningen også. Her er det enten kumannen eller den lokale presten som tar med noen inn til byen. Altså i en minibuss som stilles til disposisjon. Regjeringen mener det bør sees på som et alternativ til tomme busser.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!