21. april, 2025

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske Renault, skal nå gjøre om rene elbiler til hybridbiler.

Motorprodusenten Horse har utviklet en hybridløsning for bilindustrien. Den lar deg gjøre om en elbil til en hybridbil. Løsningen kombinerer en bensinmotor med en elektrisk motor og nødvendig elektronikk.

Den nye enheten er designet for å erstatte den fremre elektriske motoren i en elbil. Det er en kompakt pakke som inneholder både forbrenningsmotor, elmotor, girkasse, inverter og kontrollelektronikk i ett.

Tanken er å tilby bilprodusentene en alternativ drivlinje. Målgruppen er produsenter som har utviklet en elbilplattform som kanskje kan selges bedre som hybridløsning.

Volvo kan være en av de første til å bruke denne løsningen. Det kinesiskeide merket har erkjent at det ikke kan klare seg uten forbrenningsmotoren. Les mer om det her .

Bak selskapet Horse står kjente navn. Renault Group og Geely Group eier den i fellesskap. Det saudiarabiske oljeselskapet Aramco er også medeier. Horse fokuserer spesielt på utvikling av forbrenningsmotorer og hybridteknologi.

Den nye enheten tilbyr fleksibilitet når det gjelder drivstoff. Bensinmotoren kan gå på vanlig bensin. Den er også forberedt for etanol, metanol eller syntetisk drivstoff.

Fleksibel hybridteknologi

Installasjonen krever imidlertid mer enn selve enheten. Bilprodusenten må selv finne plass til drivstofftank. Et eksosanlegg skal også integreres i bilen.

Når enheten er installert, fungerer bilen som en plug-in hybrid. Den kan kjøre på ren strøm fra batteriet. Når batteriet er tomt eller det trengs mer strøm, starter forbrenningsmotoren.

Motoren kan drive bilen direkte. Den kan også brukes som generator for å lade batteriet under overfarten. Dette gir en lengre total rekkevidde enn med batteriet alene.

Horse ser et skifte i bilindustrien. Tidligere ble batteridrevne elbiler ansett som den eneste løsningen mot nullutslipp. Nå ser bildet annerledes ut, mener selskapet.

"I over et tiår virket det som om batterielektriske biler var den eneste veien til null utslipp, og bilprodusentene planla deretter," sier Horse CEO Matias Giannini. Han fortsetter: "Nå beveger vi oss mot en teknologinøytral verden, der ulike markeder følger sin egen vei mot bærekraft."

Fremtiden til forbrenningsmotoren

Den nye hybridløsningen gjenspeiler denne utviklingen. Det lar bilprodusenter tilby flere drivlinjer på samme plattform. Dette kan være aktuelt i regioner hvor ladeinfrastrukturen ennå ikke er ferdig utbygd.

Det gir også produsenter en vei til å utnytte investeringer i plattformer for elektriske kjøretøy bredere. De kan nå kundegrupper som ennå ikke er klare for en ren elbil.

Teknologien fra Horse viser at forbrenningsmotoren fortsatt er under utvikling. Fokus er på integrasjon med elektrisk kraft og bruk av alternative drivstoff. Dette bør gjøre teknologien mer bærekraftig.

Fremtiden vil vise hvor stor interessen vil være for denne typen konverteringsløsninger. Det avhenger av markedsutviklingen og forbrukernes preferanser globalt.

På Boosted.dk kan du lese mer om utviklingen innen bilteknologi. Vi dekker både elbiler, hybridbiler og fortsatt utvikling av forbrenningsmotoren.

Finn nyheter om Renault, Geely og andre store bilmerker – som BMW – som nekter å legge teknologi i graven – her hver dag.

Latest

Don't miss

Influencer «mishandler» dyr i bil for 22 millioner kroner

Det har skapt ramaskrik på sosiale medier at influenceren...

Fikk Danmarks største fartsbot – kjører Lamborghini igjen

Shakhwan Hamah Ameen, som bor i den norske byen...

Nye tall: 93 prosent av unge gidder ikke kjøre elbil

Høye kostnader og dyre forsikringer holder ungdom borte fra...

Tesla måtte betale for feil på 100 000 biler

Direktøren for det hele, Elon Musk, har allerede sagt...

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1 million kr. ble levert med så mye skjulte malings- og panelskader at det offentlige tar...

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider under Putins nye avgifter i Russland. Salget faller drastisk, og selv store rabatter kan ikke...

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger som Ford har. Det har vært 40 av dem på 4 måneder. Ford fortsetter å...

Smasher ID.1 – her er prisen på Danmarks billigste elbil

Volkswagen kan enkelt pakke prisen på 150.000 kroner for en ID.1 sammen. Den lille elbilen Firefly fra kinesiske Nio er enda billigere. Nios nye...

Et annet land hever fartsgrensen på motorveien

Tsjekkia vil heve fartsgrensen på motorveier til 150 km/t fra i år. Nederland gir den mindre gass og tillater igjen 130 km/t. Nederland har...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør comeback i nye biler. Nå trenger vi enda flere fysiske berøringsflater, sier designsjefen. Hyundai og...

Nissan lover GT-R gjenoppliving

Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men stadig strengere utslippskrav gjør det for vanskelig. Men modellen kommer tilbake. Nissan lover at den...

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt og rammer både biler og forhandlere, skriver Forbes. Tesla og administrerende direktør Elon Musk fortsetter...

Ny lov forbyr brann i alle elbiler fra 2026

Fra juli 2026 vil Kina innføre en banebrytende lov. Den forbyr brann i elbilbatterier, selv ved termisk løping, og stiller strenge sikkerhetskrav. Kina innfører...

Polestar gir opp – stenger 2 av 3 forhandlere

Det er vanskelig å selge biler i Kina. Så nå trapper Polestar betydelig ned i hjemlandet for å fokusere på Europa og USA. To...

Sjåførene har skylden – dreper rekkevidden til elbiler

En ny test fra tyske Aviloo viser forskjell i rekkevidde. Taklast øker luftmotstanden mer enn tilhengerlast på motorveien. En ny test av en Volkswagen...

Du bør aldri si dette når politiet stopper deg i bilen din.

Som sjåfør bør du alltid la politiet styre samtalen dersom du blir stoppet. Videre bør du aldri svare på flere spørsmål enn loven krever....