Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske Renault, skal nå gjøre om rene elbiler til hybridbiler.
Motorprodusenten Horse har utviklet en hybridløsning for bilindustrien. Den lar deg gjøre om en elbil til en hybridbil. Løsningen kombinerer en bensinmotor med en elektrisk motor og nødvendig elektronikk.
Den nye enheten er designet for å erstatte den fremre elektriske motoren i en elbil. Det er en kompakt pakke som inneholder både forbrenningsmotor, elmotor, girkasse, inverter og kontrollelektronikk i ett.
Tanken er å tilby bilprodusentene en alternativ drivlinje. Målgruppen er produsenter som har utviklet en elbilplattform som kanskje kan selges bedre som hybridløsning.
Volvo kan være en av de første til å bruke denne løsningen. Det kinesiskeide merket har erkjent at det ikke kan klare seg uten forbrenningsmotoren. Les mer om det her .
Bak selskapet Horse står kjente navn. Renault Group og Geely Group eier den i fellesskap. Det saudiarabiske oljeselskapet Aramco er også medeier. Horse fokuserer spesielt på utvikling av forbrenningsmotorer og hybridteknologi.
Den nye enheten tilbyr fleksibilitet når det gjelder drivstoff. Bensinmotoren kan gå på vanlig bensin. Den er også forberedt for etanol, metanol eller syntetisk drivstoff.
Fleksibel hybridteknologi
Installasjonen krever imidlertid mer enn selve enheten. Bilprodusenten må selv finne plass til drivstofftank. Et eksosanlegg skal også integreres i bilen.
Når enheten er installert, fungerer bilen som en plug-in hybrid. Den kan kjøre på ren strøm fra batteriet. Når batteriet er tomt eller det trengs mer strøm, starter forbrenningsmotoren.
Motoren kan drive bilen direkte. Den kan også brukes som generator for å lade batteriet under overfarten. Dette gir en lengre total rekkevidde enn med batteriet alene.
Horse ser et skifte i bilindustrien. Tidligere ble batteridrevne elbiler ansett som den eneste løsningen mot nullutslipp. Nå ser bildet annerledes ut, mener selskapet.
"I over et tiår virket det som om batterielektriske biler var den eneste veien til null utslipp, og bilprodusentene planla deretter," sier Horse CEO Matias Giannini. Han fortsetter: "Nå beveger vi oss mot en teknologinøytral verden, der ulike markeder følger sin egen vei mot bærekraft."
Fremtiden til forbrenningsmotoren
Den nye hybridløsningen gjenspeiler denne utviklingen. Det lar bilprodusenter tilby flere drivlinjer på samme plattform. Dette kan være aktuelt i regioner hvor ladeinfrastrukturen ennå ikke er ferdig utbygd.
Det gir også produsenter en vei til å utnytte investeringer i plattformer for elektriske kjøretøy bredere. De kan nå kundegrupper som ennå ikke er klare for en ren elbil.
Teknologien fra Horse viser at forbrenningsmotoren fortsatt er under utvikling. Fokus er på integrasjon med elektrisk kraft og bruk av alternative drivstoff. Dette bør gjøre teknologien mer bærekraftig.
Fremtiden vil vise hvor stor interessen vil være for denne typen konverteringsløsninger. Det avhenger av markedsutviklingen og forbrukernes preferanser globalt.
På Boosted.dk kan du lese mer om utviklingen innen bilteknologi. Vi dekker både elbiler, hybridbiler og fortsatt utvikling av forbrenningsmotoren.
Finn nyheter om Renault, Geely og andre store bilmerker – som BMW – som nekter å legge teknologi i graven – her hver dag.