Etter sanksjoner fra EU har vestlige bilmerker stort sett flyktet fra Russland. Da sitter russerne igjen med kinesiske biler, noe de er rasende på.
Kina har vært viktig for Russland helt siden Putin invaderte Ukraina for mer enn to år siden. Og det kan sees på russeveiene.
Dette skriver CarNews China .
Konkret avslører tallene at så mange som ni av ti nye biler i Russland enten kommer fra Kina eller er produsert på lisens derfra.
Og det er russerne ganske lei av. Allerede i mars i fjor klaget russen over at de i de aller fleste tilfeller må velge kinesisk bil hvis den skal være ny.
LES OGSÅ: Kommune dropper byskilt med kultstatus etter 20 år med tyverier
Det er faktisk stor motstand både blant russiske forbrukere og bilforhandlere mot de kinesiske merkene, som ifølge russere som nyhetsbyrået Reuters har snakket med «ikke er av samme kvalitet som de europeiske bilene».
Media siterer også en russer som sier at forskjellen mellom de kinesiske bilene og bilene fra Vesten er «massiv».
Kinesiske merker kan imidlertid ikke slå russernes eget bilmerke, Lada, som kom tilbake til russiske hender etter at Renault solgte merket for kun én russisk rubel. Dette tilsvarer kun 0,075 danske kroner.
Med 39.908 solgte biler ligger Lada på en absolutt førsteplass i mars måned. Etter dette flyter imidlertid topp 10-listen over av kinesiske merker. Best har det gått for Haval, som har solgt 16.045 biler i Russland i samme periode.
Det er imidlertid ikke bare i Russland det går fremover for kineserne. BYD, som også er i Danmark, kjemper for tiden med Tesla om hvem som selger absolutt flest elbiler.
Og det er ikke bare i Russland, men på det globale markedet. Etter en skuffende finansiell rapport kunne Tesla konstatere at den har gått forbi BYD igjen. Les mer om det her .
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!