En veritabel krig har brutt ut på verdens mest kjente racerbane. Det handler om den 24-timers lobben på Nürburgring, også kjent som "grønt helvete".
Det har oppstått en skikkelig maktkamp rundt asfalten. Og så til og med på verdens mest kjente racerbane Nürburgring – nærmere bestemt Nordslojfen.
Dette er skrevet av Autobild .
Striden dreier seg spesifikt om utførelsen av den 24 timer lange lobben på den legendariske racerbanen. Organisasjonen bak sporet ønsker å gjøre seg mer uavhengig av Tysklands svar på FDM, ADAC.
Motsatt er ADAC hovedsponsor for Nürburgring Endurance Series, som har blitt arrangert siden 1977.
LES OGSÅ: 17-åring skal ikke kjøre bil etter mopedtur på 68 meter
Men nå vil ikke folkene bak Nürburgring-operasjonen lenger gi Nürburgring Endurance Series noen datoer å kjøre lobbserien på.
Ikke engang om det er i strid med tysk lov. I følge loven skal allmennheten «sikres adgang» til banen – og det permanent.
Av den grunn har også Nürburgring Endurance Series fått domstolenes ord om at lobbeserien kan holdes på banen. I mellomtiden har Nürburgring-folket valgt å forvandle en av sine egne lob-arrangementer til en såkalt testdag.
Det er ingen offisiell forklaring på hvorfor, men uoffisielt skal det skyldes mangel på deltakere og dermed biler.
Det tyske bilsportforbundet har beklaget situasjonen rundt og på den legendariske banen, noe forbundet kaller «unødvendig».
– Arrangørene bør stå sammen i stedet for å krangle med hverandre om biler, sponsorer og datoer. Det er ikke rom for powerplay i tysk motorsport i 2024, sier forbundets styreleder, Wolfgang Wagner-Sachs.
Selv om asfalten ved Nürburgring er offentlig tilgjengelig, er ikke stedet offentlig eiendom. I 2016 kjøpte den russiske milliardæren Viktor Kharitonin 99 prosent av baneanlegget.
Ifølge Forbes Russia skal han ha betalt opptil 38 millioner euro for det, tilsvarende 283 millioner danske kroner. Det er det tyske selskapet Getspeed som eier den siste prosenten av banen.
Les flere spennende nyheter fra motorsportens verden her!