I Danmark har salget falt med 100 prosent, mens Toyota i USA prรธver รฅ redde hydrogenbilens รฆre med gratis drivstoff.
Her hjemme ble de siste hydrogenstasjonene tatt ut av drift i fjor. Og i USA har salget stupt med hele 91 prosent. I Danmark er tallet 100 prosent.
Salget, som nรฆrmer seg nesten stillstand i USA, ble ยซfรธrt videreยป av bare 99 nyregistreringer av hydrogenbiler i USA i andre kvartal 2024.
I Danmark, hvor Toyota heller ikke har stoppet salget av Mirai-hydrogenbilen, er det ikke solgt en eneste hydrogenbil i fรธrste halvdel av 2024. Dette mรฅ sammenlignes med hele 2023, da kun รฉn Mirai kom pรฅ gata. For det โ i 2022 โ var det bare seks biler.
Det skriver Autodrive .
LES OGSร : Bilmerket forhandler med Kevin Magnussens Formel 1-team
Pรฅ den andre siden av Atlanteren ble det solgt 73 Toyota Mirai og 26 Hyundai Nexo. En bil som egentlig er oppkalt etter Nexo pรฅ Bornholm, men som den danske importรธren trakk fra modellprogrammet da hydrogenstasjonene forsvant helt i Danmark.
Toyota prรธver hardt รฅ redde noe av hydrogenbilens รฆre ved โ i hvert fall i USA โ รฅ tilby kundene enorme rabatter og gratis drivstoff. Likevel har merket sรฅ sent som i april blitt saksรธkt for sinte bilister i spesielt hydrogenbiler. Les mer om det her.
Omvendt har japanerne ingen intensjon om รฅ gi opp ideen om hydrogen. Bรฅde brenselceller og biler med forbrenningsmotorer som gรฅr pรฅ hydrogen er under utvikling.
Pรฅ toppen av Toyota forsvarer de seg med at det ikke er nok rรฅvarer i denne verden hvis alle skal kjรธre elbil.
โ Materialer til batterier og fornybar ladeinfrastruktur vil etter hvert bli allment tilgjengelig.
โ Men det vil ta flere tiรฅr รฅ skalere opp mineralene (til batteriene, red.) og infrastrukturen, sier Gill Pratt, som er ansvarlig for Toyotas forskningsavdeling, til Bloomberg.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her