I Danmark har salget falt med 100 prosent, mens Toyota i USA prøver å redde hydrogenbilens ære med gratis drivstoff.
Her hjemme ble de siste hydrogenstasjonene tatt ut av drift i fjor. Og i USA har salget stupt med hele 91 prosent. I Danmark er tallet 100 prosent.
Salget, som nærmer seg nesten stillstand i USA, ble «ført videre» av bare 99 nyregistreringer av hydrogenbiler i USA i andre kvartal 2024.
I Danmark, hvor Toyota heller ikke har stoppet salget av Mirai-hydrogenbilen, er det ikke solgt en eneste hydrogenbil i første halvdel av 2024. Dette må sammenlignes med hele 2023, da kun én Mirai kom på gata. For det – i 2022 – var det bare seks biler.
Det skriver Autodrive .
LES OGSÅ: Bilmerket forhandler med Kevin Magnussens Formel 1-team
På den andre siden av Atlanteren ble det solgt 73 Toyota Mirai og 26 Hyundai Nexo. En bil som egentlig er oppkalt etter Nexo på Bornholm, men som den danske importøren trakk fra modellprogrammet da hydrogenstasjonene forsvant helt i Danmark.
Toyota prøver hardt å redde noe av hydrogenbilens ære ved – i hvert fall i USA – å tilby kundene enorme rabatter og gratis drivstoff. Likevel har merket så sent som i april blitt saksøkt for sinte bilister i spesielt hydrogenbiler. Les mer om det her.
Omvendt har japanerne ingen intensjon om å gi opp ideen om hydrogen. Både brenselceller og biler med forbrenningsmotorer som går på hydrogen er under utvikling.
På toppen av Toyota forsvarer de seg med at det ikke er nok råvarer i denne verden hvis alle skal kjøre elbil.
– Materialer til batterier og fornybar ladeinfrastruktur vil etter hvert bli allment tilgjengelig.
– Men det vil ta flere tiår å skalere opp mineralene (til batteriene, red.) og infrastrukturen, sier Gill Pratt, som er ansvarlig for Toyotas forskningsavdeling, til Bloomberg.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her