Scanias nye elektriske lastebil lader batteriet ved hjelp av en dieselmotor. I teorien kjører kombinasjonen 800 på en enkelt lading.
Scania introduserer en ny lastebilmodell som bruker en dieselmotor som rekkeviddeforlenger for batteridrift. Svenskene mener lastebilen kan kjøre 800 kilometer på 'én ladning'.
– Elektrifisering er fremtiden, men midlertidige løsninger må aksepteres i overgangsperioden, sier Christian Levin, administrerende direktør i Scania, i en pressemelding .
I samarbeid med logistikkselskapet DHL har Scania utviklet en elektrisk lastebil med rekkeviddeforlenger.
Den dieseldrevne generatoren, som fungerer som erstatning for en av batteripakkene, kan gå på diesel eller HVO.
Generatoren øker lastebilens potensielle rekkevidde til mellom 650 og 800 kilometer, noe som overgår rekkevidden til de nyeste elektriske lastebilene med tilsvarende totalvekt, som typisk er rundt 550 kilometer.
Scanias nye dieselelektriske lastebil skal frakte 1000 pakker om gangen
Siden februar har Scanias nye lastebilmodell vært i drift hos Post & Parcel i Tyskland, og fraktet varer mellom Berlin og Hamburg.
Lastebilen, som er 10,5 meter lang, er utviklet av Scania Pilot Partner. Den har en totalvekt på 40 tonn og drives av en 230 kW elektrisk motor. I tillegg er den utstyrt med et 416 kWh batteri.
Lastebilens toppfart er 89 km/t, og den kan laste opp til 1000 kolli.
– Kjøretøyet, utviklet i samarbeid med DHL, demonstrerer potensialet i midlertidige løsninger som bidrar til å redusere klimabelastningen i en overgangsfase mot full elektrifisering av transportsektoren.
– Beslutningstakere bør anerkjenne verdien av slike løsninger for å oppnå en effektiv klimaomstilling, forklarer Christian Levin, administrerende direktør i Scania.
DHL planlegger å utvide sin flåte med flere av disse lastebilene i fremtiden.
– Det vil ta litt tid før det er tilstrekkelig tilgang på fornybar elektrisitet, nettverkskapasitet og ladeinfrastruktur til å stole utelukkende på batteridrevne lastebiler, spesielt i et stort logistikknettverk som DHLs tyske pakkenettverk.
– I mellomtiden samarbeider DHL og Scania om å implementere en praktisk løsning som øker bærekraften i logistikken og reduserer CO2-utslipp med over 80 prosent, sier Tobias Meyer, administrerende direktør i DHL Group.