Scanias nye elektriske lastebil lader batteriet ved hjelp av en dieselmotor. I teorien kjรธrer kombinasjonen 800 pรฅ en enkelt lading.
Scania introduserer en ny lastebilmodell som bruker en dieselmotor som rekkeviddeforlenger for batteridrift. Svenskene mener lastebilen kan kjรธre 800 kilometer pรฅ 'รฉn ladning'.
โ Elektrifisering er fremtiden, men midlertidige lรธsninger mรฅ aksepteres i overgangsperioden, sier Christian Levin, administrerende direktรธr i Scania, i en pressemelding .
I samarbeid med logistikkselskapet DHL har Scania utviklet en elektrisk lastebil med rekkeviddeforlenger.
Den dieseldrevne generatoren, som fungerer som erstatning for en av batteripakkene, kan gรฅ pรฅ diesel eller HVO.
Generatoren รธker lastebilens potensielle rekkevidde til mellom 650 og 800 kilometer, noe som overgรฅr rekkevidden til de nyeste elektriske lastebilene med tilsvarende totalvekt, som typisk er rundt 550 kilometer.
Scanias nye dieselelektriske lastebil skal frakte 1000 pakker om gangen
Siden februar har Scanias nye lastebilmodell vรฆrt i drift hos Post & Parcel i Tyskland, og fraktet varer mellom Berlin og Hamburg.
Lastebilen, som er 10,5 meter lang, er utviklet av Scania Pilot Partner. Den har en totalvekt pรฅ 40 tonn og drives av en 230 kW elektrisk motor. I tillegg er den utstyrt med et 416 kWh batteri.
Lastebilens toppfart er 89 km/t, og den kan laste opp til 1000 kolli.
โ Kjรธretรธyet, utviklet i samarbeid med DHL, demonstrerer potensialet i midlertidige lรธsninger som bidrar til รฅ redusere klimabelastningen i en overgangsfase mot full elektrifisering av transportsektoren.
โ Beslutningstakere bรธr anerkjenne verdien av slike lรธsninger for รฅ oppnรฅ en effektiv klimaomstilling, forklarer Christian Levin, administrerende direktรธr i Scania.
DHL planlegger รฅ utvide sin flรฅte med flere av disse lastebilene i fremtiden.
โ Det vil ta litt tid fรธr det er tilstrekkelig tilgang pรฅ fornybar elektrisitet, nettverkskapasitet og ladeinfrastruktur til รฅ stole utelukkende pรฅ batteridrevne lastebiler, spesielt i et stort logistikknettverk som DHLs tyske pakkenettverk.
โ I mellomtiden samarbeider DHL og Scania om รฅ implementere en praktisk lรธsning som รธker bรฆrekraften i logistikken og reduserer CO2-utslipp med over 80 prosent, sier Tobias Meyer, administrerende direktรธr i DHL Group.