Seat Altea var ekstremt populær i Danmark. Men kanskje det hadde vært annerledes om Seat hadde holdt seg til navnet på konseptbilen fra 2000. Salsa…
Konseptbilen Seat Salsa fra Geneva Motor Show 2000 fyller snart 25 år. Designet av Walter De Silva, hadde den 250 hestekrefter fra en VR6-motor, og slik varslet den alle fremtidige biler fra merket i veldig lang tid.
Konseptbilen Seat Salsa nærmer seg jubileum. I 2025 er det 25 år siden den ble avduket. Det skjedde på bilutstillingen i Genève i 2000. Designeren var Walter De Silva. Bilen ga et hint om fremtidige Seat-modeller.
Seat Salsa ble presentert bare noen få måneder etter en ny nyhet. Nemlig nye Leon, som skulle åpne dørene til kompaktbilmarkedet for Seat ytterligere.
Walter De Silva ble med Seat fra Alfa Romeo. Han var den nye designdirektøren ved det spanske merket. Seat Salsa var hans første store prosjekt.
Konseptbilen viste et nytt designspråk for Seat. De avrundede linjene var sentrale. I følge spanjolene var designspråket et tegn på "noe dynamisk".
Linjene ble også et kjennetegn på Seats design de påfølgende årene. Stilen fra Salsa fant veien inn i produksjonsbiler. Det påvirket spesielt andre generasjon av Seat Leon.
Salsas design og VR6-motoren
Den kompakte Seat Altea ble også rammet. Alteaen kom senere i flere varianter. Det var Altea XL og Altea XL Freetrack. De var mer familieorienterte crossovers.
Seat Salsa var en tredørs kombi. Den målte 4,15 meter lang. Vekten ble oppgitt til 1.570 kg.
Under panseret var det en 2,8 liters VR6-motor. Motoren er kjent fra andre biler i Volkswagen-konsernet. Den produserte 250 hestekrefter i Salsa-konseptet.
Visste du at VW-konsernet bygde biler med VR6-motorer frem til desember i fjor? Ikke? Les mer om den siste splitter nye bilen med VR6-motor her.
Seat opplyste at Salsaen hadde en toppfart på 250 km/t og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder.
Seat Salsa gjennomgikk forskjellige utviklinger etter premieren. På bilutstillingen i Paris i 2000 viste Seat en ny versjon. Den ble kalt Salsa Emoción.
Salsa Emoción og racerbilen som konsept
Salsa Emoción hadde detaljer inspirert av crossoveren. Altså gatebilen. Den bygget på det originale Salsa-designet.
To år senere, i 2002, kom en annen versjon. Den ble vist på bilutstillingen i Madrid. Den versjonen var enda nærmere en mulig produksjonsmodell.
Seat undersøkte også en racingversjon i disse årene. Den ble kalt Racer. Det ga en forsmak på det senere Seat Leon WTCC.
Seat Leon WTCC oppnådde suksess i World Touring Car Championship. Så det var ikke bare for å brenne penger at modellen tok så lang tid å utvikle.
I dag eksisterer fortsatt både den originale Salsa og Salsa Emoción. De er lagret i Nave A-122, som er en del av Seat Históricos-samlingen. Samlingen er lokalisert ved Zona Franca-anlegget i Barcelona.
På Boosted.dk kan du lese mye mer om Seat. Vi har artikler om alt fra eldre modeller til de nyeste Cupra-versjonene og en regissørfyring forkledd som et «ønske om nye utfordringer».