Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for et stรธrre oljeutslipp.
Utenfor kysten av Alaska brenner fortsatt lasteskipet Morning Midas med 3159 biler om bord, som var pรฅ vei fra Kina til Mexico.
Blant lasten er bรฅde elbiler og hybridbiler, noe som kan komplisere brannslukkingsarbeidet.
Skipet ligger 550 kilometer sรธrvest for Alaskas kyst. Det er en isolert posisjon pรฅ รฅpent hav.
Brannen brรธt ut tirsdag. Den har rast ukontrollert siden den gang. Tykk rรธyk fortsetter รฅ velte fra det 180 meter lange skipet.
Hele mannskapet har forlatt skipet. De ble evakuert i livbรฅter kort tid etter at brannen startet. Et annet skip i nรฆrheten plukket dem opp.
Hjelpen er imidlertid langt unna. Den amerikanske kystvakten sier at et redningsfartรธy ikke forventes รฅ ankomme fรธr mandag. Fartรธyet har branneksperter og spesialutstyr om bord.
Frykt for omfattende oljeforurensning
Nye bilder viser en bekymringsfull utvikling. Et oljespor er synlig i vannet i lensegangen pรฅ Morning Midas. Dette indikerer en lekkasje fra skipet.
I tillegg til de mange bilene har skipet store mengder drivstoff om bord. Dette inkluderer 350 tonn gassdrivstoff og 1530 tonn tung fyringsolje. Et stรธrre utslipp kan fรฅ alvorlige konsekvenser for havmiljรธet.
Ifรธlge Shipwrecklog ser det ut til at akterenden pรฅ skipet er dypere i vannet enn tidligere rapportert, noe som kan vรฆre et tegn pรฅ at skipet tar inn vann.
Sรฅ langt er det imidlertid ingen meldinger om at skipet er i fare for รฅ synke. Kystvakten overvรฅker situasjonen nรธye fra luften.
Lasten pรฅ de 3159 bilene bestรฅr av en blanding av kjรธretรธy, inkludert 65 rene elbiler og 681 hybridbiler.
Spesielle utfordringer med elbiler i brann
Tilstedevรฆrelsen av elektriske og hybride kjรธretรธy skaper en spesiell utfordring. Branner i litiumionbatterier er ekstremt vanskelige รฅ slukke. De kan blusse opp igjen timer eller dager etter at de tilsynelatende er slukket.
Slukkearbeidet krever derfor spesialkunnskap og store mengder vann eller spesielle slukkemidler. Det er en oppgave for ekspertene som er pรฅ vei.
Brannรฅrsaken er fortsatt ukjent. En kommende undersรธkelse av vraket skal avklare dette nรฅr situasjonen er under kontroll.
Men ifรธlge rederiet som overvรฅker situasjonen om bord pรฅ skipet, ble det fรธrst sett rรธyk fra brannen pรฅ dekket der elbilene befinner seg.
Dessverre er ikke bilbranner et ukjent fenomen, og som tilfellet med Morning Midas viser, kan de fรฅ katastrofale konsekvenser.
I 2022 sank lasteskipet Felicity Ace, som hadde 4000 biler om bord, i Atlanterhavet. Et defekt batteri i en av Porsche-elbilene om bord ble senere skyldt for brannen.