Data fra 800.000 av Volkswagen-konsernets elbiler er lekket. Minst 35.000 av dem kjører rundt i Danmark.
En datalekkasje fra Volkswagen-konsernet har rammet 800.000 elbiler, hvorav 35.000 er i Danmark.
Lekkasjen stammer fra Volkswagens programvareselskap Cariad, som har tatt feil med programvaren i elbiler fra Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra. Feilen har gjort det mulig å få tilgang til brukerdata fra bileiere i Amazons datavarehus på nett.
Ifølge det tyske mediet Der Spiegel har det vært mulig for uvedkommende å få tilgang til dataene i månedsvis. Blant de berørte er politikere, gründere, politiet i Hamburg og ansatte i etterretningstjenesten.
Dataene som har vært tilgjengelig inkluderer:
- Steder hvor bilene er parkert
- Batteriladenivå
- Kontrollstatus
- Informasjon om når motoren var på og av
For omtrent halvparten av de 800 000 berørte bileierne er dataene ekstra detaljerte. I noen tilfeller har også personopplysninger, inkludert e-postadresser, adresser og telefonnumre, blitt lekket.
I tillegg er de nøyaktige posisjonene til rundt 450.000 elbiler lekket, noe som potensielt kan gi mulighet til å kartlegge bevegelsene til bileiere.
Mesteparten av de lekkede dataene antas å være relatert til 2024, men for noen brukere strekker lekkasjen seg lenger tilbake. Det er foreløpig ukjent om noen andre enn en anonym varsler som har rapportert lekkasjen til Chaos Computer Club (CCC) har fått tilgang til informasjonen.
Volkswagen opplyser at bileiere ikke trenger å bekymre seg ettersom ingen sensitiv informasjon som passord eller betalingsdata har blitt lekket.
"Det er ikke behov for handling for kundene fordi ingen sensitiv informasjon som passord eller betalingsdata påvirkes," sa VW til Der Spiegel.
Lekkasjen har rammet biler fra Volkswagen-konsernet over hele verden, inkludert Danmark. Den tyske politikeren Nadja Weippert, som er blant de berørte, er dypt bekymret for lekkasjen.
– Jeg er sjokkert. Det kan ikke være at dataene mine er lagret ukryptert i Amazon-skyen og ikke engang tilstrekkelig beskyttet. Jeg forventer at VW stopper dette, samler inn mindre data generelt og absolutt anonymiserer det.»
Lekkasjen reiser spørsmål om datasikkerhet hos Volkswagen og understreker viktigheten av å beskytte sensitiv informasjon, inkludert data knyttet til skilt.