En av Norges absolutt største elbilforhandlere, Marcus Bil, klarte ikke å redde seg til tross for endringer i ledelsen. Og nå er selskapet konkurs.
En omsetning på over en kvart milliard svenske kroner og et lederskifte like rundt nyttår har ikke vært nok til å redde Marcus Bil.
Tirsdag denne uken gikk en av Norges største elbilforhandlere konkurs med en gjeld på 8 millioner kroner. I tillegg kommer 20 millioner danske kroner i billån på leasede biler.
Før tirsdagens konkurs for morselskapet hadde flere datterselskaper i ulike norske byer allerede snudd.
Dette skriver norske E24 .
LES OGSÅ: Formel 1-sjefen truet Kevin Magnussens rival
– Det har vært noen blinkende varsellys lenge. Styret oppdaget problemene rundt nyttår, og ledelsen ble byttet ut i et forsøk på å få oversikt og potensielt redde selskapet, sier Bjørn Amundsen, administrerende direktør i Marcus Bil.
Ifølge bedriftsledelsen er en av tingene Marcus Bil har brukket nakken av, selve Tesla. Konkret har det ikke vært lett for nordmenn å håndtere de ofte ville prisreduksjonene som bilmerket gang på gang har lokket med de siste årene.
Til syvende og sist mener imidlertid administrerende direktør at det var en av bankene Marcus Bil hadde lån med den tapte tålmodigheten.
– De var ikke så lette å ha med å gjøre, heter det i en kommentar om å leve prisgitt banken til media Dagens Industri.
Konkursen til Marcus Bil er bare den siste i en lang rekke av konkurser i bilindustrien. Her sliter selv de virkelig store selskapene med å overleve. Felgprodusenten BBS er på vei mot historiens 5. konkurs. Og tyske Recaro er svært nær å begjære seg konkurs. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!