Store skjermer er ikke kult lenger, sier Mercedes

Mercedes beveger seg ikke nรธdvendigvis bort fra storskjermene. Men det er ikke lenger sรฅ luksuriรธst, sier designdirektรธren.

Skjermer tar mer og mer plass i moderne biler. Men luksus er ikke nรธdvendigvis forbundet med store skjermer, sier Mercedes.

Det har lenge vรฆrt slik at dyrere biler ble definert av kvaliteten pรฅ materialene og monteringskvaliteten.

Motorene var ogsรฅ et viktig salgsargument, da de store motorene typisk var forbeholdt toppmodellene.

I 2025 prรธver bilprodusenter pรฅ toppnivรฅ รฅ overgรฅ hverandre med enorme skjermer, smart programvare og andre dingser. Men Mercedes erkjenner at en dyr bil ikke skal mรฅles etter hvor store skjermene i kupeen er eller ikke er.

I et intervju med ABC News innrรธmmet Mercedes designsjef Gorden Wagener at ยซskjermer ikke er en luksusยป.

Ifรธlge Wagener er det ikke lenger noen verdi i รฅ stappe sรฅ mange skjermer som mulig inn i bilen og kalle det instrumentering, da ยซenhver bil har en stor skjermยป.

Den kommer fra samme merke som for bare noen รฅr siden ikke kunne fรฅ det til รฅ hรธres godt nok ut at instrumenteringen deres besto av en 56" skjerm.

Eller faktisk mer. Hyperscreen, som tyskerne kaller det, bestรฅr av tre skjermer som rett og slett ser ut som om de smelter sammen til ett stort panel.

I dag innrรธmmer merket at det er omrรฅder som mรฅ forbedres hvis de skal leve opp til prestisjen som stjernemerket var knyttet til i mange รฅr.

โ€“ Vi mรฅ skape luksus utover skjermen. Derfor snakker jeg om hรฅndverk og raffinement (i bilene, red.).

โ€“ Det er mye fokus pรฅ รฅ gjรธre bilene bedre, sier designsjefen.

Wagener innrรธmmet ogsรฅ at det er ett spesielt problem som mรฅ lรธses i forbindelse med de store skjermene โ€“ nemlig de manglende knappene.

De ofte overdimensjonerte skjermene dreper vanligvis fysiske knapper ved รฅ presse tilgangen til funksjonene bak knappene bak skjermen.

Bilmerker innser imidlertid at dette er feil vei รฅ gรฅ. Bรฅde Hyundai og Volkswagen har mรฅttet innrรธmme at knappene er kommet for รฅ bli.

Pรฅ spรธrsmรฅl om kunstig intelligens kan gi en hjelpende hรฅnd i bildesign, er Wagener brutalt รฆrlig.

โ€“ 99 prosent av det du fรฅr med AI er sรธppel.

Teknologien blir imidlertid stadig bedre og ยซsmartereยป. Faktisk sรฅ mye at Mercedes-sjefen allerede sier at AI kan brukes til รฅ utfรธre bildesign om 10 รฅr.

โ€“ Jeg tror at om 10 รฅr vil mesteparten av designet vรฆre utfรธrt av AI, og det vil gjรธre designere overflรธdige. Min etterfรธlger blir en maskin som vil vรฆre mye billigere i drift enn det jeg fรฅr i lรธnn.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kina truer europeiske bilmerker โ€“ kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner pรฅ sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke sรฅ dรธde som man...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

RAM angrer โ€“ 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...