Mercedes beveger seg ikke nødvendigvis bort fra storskjermene. Men det er ikke lenger så luksuriøst, sier designdirektøren.
Skjermer tar mer og mer plass i moderne biler. Men luksus er ikke nødvendigvis forbundet med store skjermer, sier Mercedes.
Det har lenge vært slik at dyrere biler ble definert av kvaliteten på materialene og monteringskvaliteten.
Motorene var også et viktig salgsargument, da de store motorene typisk var forbeholdt toppmodellene.
I 2025 prøver bilprodusenter på toppnivå å overgå hverandre med enorme skjermer, smart programvare og andre dingser. Men Mercedes erkjenner at en dyr bil ikke skal måles etter hvor store skjermene i kupeen er eller ikke er.
I et intervju med ABC News innrømmet Mercedes designsjef Gorden Wagener at «skjermer ikke er en luksus».
Ifølge Wagener er det ikke lenger noen verdi i å stappe så mange skjermer som mulig inn i bilen og kalle det instrumentering, da «enhver bil har en stor skjerm».
Den kommer fra samme merke som for bare noen år siden ikke kunne få det til å høres godt nok ut at instrumenteringen deres besto av en 56" skjerm.
Eller faktisk mer. Hyperscreen, som tyskerne kaller det, består av tre skjermer som rett og slett ser ut som om de smelter sammen til ett stort panel.
I dag innrømmer merket at det er områder som må forbedres hvis de skal leve opp til prestisjen som stjernemerket var knyttet til i mange år.
– Vi må skape luksus utover skjermen. Derfor snakker jeg om håndverk og raffinement (i bilene, red.).
– Det er mye fokus på å gjøre bilene bedre, sier designsjefen.
Wagener innrømmet også at det er ett spesielt problem som må løses i forbindelse med de store skjermene – nemlig de manglende knappene.
De ofte overdimensjonerte skjermene dreper vanligvis fysiske knapper ved å presse tilgangen til funksjonene bak knappene bak skjermen.
Bilmerker innser imidlertid at dette er feil vei å gå. Både Hyundai og Volkswagen har måttet innrømme at knappene er kommet for å bli.
På spørsmål om kunstig intelligens kan gi en hjelpende hånd i bildesign, er Wagener brutalt ærlig.
– 99 prosent av det du får med AI er søppel.
Teknologien blir imidlertid stadig bedre og «smartere». Faktisk så mye at Mercedes-sjefen allerede sier at AI kan brukes til å utføre bildesign om 10 år.
– Jeg tror at om 10 år vil mesteparten av designet være utført av AI, og det vil gjøre designere overflødige. Min etterfølger blir en maskin som vil være mye billigere i drift enn det jeg får i lønn.