12. februar, 2025

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker.

Dette skal gjøre livet enklere for sjåførene. Men nå viser en ny nederlandsk studie at adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker.

Dette melder Science Direct .

Forklaringen er imidlertid relativt enkel. For mange sjåfører stoler rett og slett for mye på bilens systemer. Inkludert den adaptive cruisekontrollen.

Og når sjåførene ikke griper inn i åpenbart farlige situasjoner, skjer det ulykker. Dessverre skjer slike ting igjen og igjen.

Boosted har gjentatte ganger rapportert hvordan spesielt Tesla-eiere er tilbøyelige til å stole for mye på teknologien i bilene sine. Det har bl.a. kostet livet til en motorsyklist. Les mer om det her.

Den nederlandske studien består av data samlet inn fra 28 assistentsystemer. Fra de enklere tingene som dekktrykkovervåking til blindsoneassistent til adaptiv cruisekontroll. Og ifølge nederlenderen er det ingen tvil om at funksjonen faktisk øker risikoen for ulykker i trafikken.

Og den adaptive cruisekontrollen er faktisk den eneste funksjonen, pussig nok, sammen med den vanlige cruisekontrollen, som faktisk øker risikoen for at sjåførene kolliderer med hverandre i trafikken.

Vanlig cruisekontroll var imidlertid verst, og økte risikoen for ulykker med hele 12 prosent. Den adaptive typen «bare» økte risikoen for ulykker med 1,8 prosent.

Sjåfører overlater rett og slett for mye til bilen når de tror den kjører seg selv. Hva verre er, nederlenderne slår også fast at ikke alle adaptive systemer er like flinke til å se og bremse for hindringer på veien.

Akkurat som ikke alle biler med adaptiv cruisekontroll er utstyrt med automatisk nødbrems.

Nesten like ferske tall som de fra Nederland viser imidlertid også at hver tredje sjåfør faktisk skrur av cruisekontrollen. Les mer om det her .

Det er imidlertid noen funksjoner som drivere ikke kan eller må slå av. I hvert fall ikke permanent. For eksempel ble en fartsbegrenser som piper så snart hastigheten er bare én kilometer i timen over tillatt grense obligatorisk i alle nye biler fra juli 2024. Funksjonen kan slås av. Men det må gjøres manuelt hver gang bilen startes.

Latest

Don't miss

Har stått stille i 5 år – ingen vil eie sjeldne Nissan

Bilen har kun tilbakelagt 362 kilometer siden den rullet...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også...

Bensinbil dør etter 6 kilometer – kan ikke repareres

General Motors har store problemer med V8-motorene, som inkluderer:...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke...

5,5 millioner elbiler vil få revolusjonerende bremser

Sjåførene er allerede kjent med rattavlastningen i moderne biler....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark å nekte 8 års garanti, som importen ellers tilbød markedet. Nå skal eierne få det...

Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han....

Bilforhandler risikerer 8 års fengsel for millionbedrageri

Cartrader ApS eksisterte kun i to måneder. Men mannen bak risikerer nå 8 års fengsel fordi han underslått millioner av kroner. Cartrader ApS var...

Jørgen må betale 20.000 kr. for gassstøtdempere til din Audi

Audi vil ha 20.000 kroner for et sett nye gassdempere til bakluken på en e-tron. – Jeg er sjokkert over prisen, sier bilens eier,...

BMW lover: V8-motoren er kommet for å bli

Verken BMWs berømte straight-sekser eller V8-motoren kommer noe sted. Særlig sistnevnte er en for god forretning til å kastes på gulvet, sier sjefen. Selv...

5,5 millioner elbiler vil få revolusjonerende bremser

Sjåførene er allerede kjent med rattavlastningen i moderne biler. Men nå er det ikke bare rattet som skal styres av elektronikk. Det samme bør...