En tysk studie viser at elbiler stoppes av betydelig fรฆrre havari enn diesel- og bensinbiler. De har imidlertid batteriproblemer til felles.
Debatten om elbiler kontra biler med forbrenningsmotor handler ikke bare om ytelse og CO2-utslipp.
Pรฅlitelighet er ogsรฅ en viktig faktor. Ifรธlge Europas stรธrsteveihjelpsorganisasjon , den tyske ADAC, ser det ut til at elbiler gjรธr det best i den kampen. ADACs krasjdata viser en klar trend som gir elbiler en fordel sammenlignet med bensinbiler.
Organisasjonens ansatte, kjent som ยซDe gule engleneยป, reagerte pรฅ over 3,6 millioner krasj i fjor.
De samlet inn detaljer fra hver samtale. Den store datamengden viser at elbiler har fรฆrre havari enn biler med forbrenningsmotor.
For biler registrert mellom 2020 og 2022 opplevde elbiler 4,2 kollisjoner per 1000 kjรธretรธy. Det tallet var 10,4 for biler med forbrenningsmotor i samme aldersgruppe. Det viser tall fra ADAC.
ADAC annonserte for fรธrste gang i 2024 at de hadde nok data til รฅ vurdere pรฅliteligheten til elbiler. Konklusjonen var allerede i favรธr av elbiler. Med nok et รฅr med data har den konklusjonen bare blitt sterkere.
Selv om ADAC mottok flere henvendelser om elbiler enn noen gang fรธr, sto de bare for 43 678 av totalt 3,6 millioner anrop. Det tilsvarer kun 1,2 prosent av alle anrop.
12-voltsbatteriet: Den store synderen for alle biler
รkningen i utrykninger etter elbiler skyldes trolig den รธkte populariteten til elbiler. Flere elbiler pรฅ veiene betyr flere potensielle tilbakekallinger. Resultatene vurderes ogsรฅ รฅ vรฆre mer nรธyaktige nรฅ som noen av elbilene har blitt eldre.
Det vanligste problemet for begge drivverkstypene var det samme. Det var 12-volts batteriet. Det lille batteriet var รฅrsaken til 50 prosent av havariene for elbiler.
For biler med forbrenningsmotor var 12-voltsbatteriet ansvarlig for 45 prosent av havariene. Dette er et utbredt problem pรฅ tvers av teknologier.
Ser man pรฅ andre kategorier de siste รฅrene, har biler med forbrenningsmotor hatt flere eller like mange problemer.
Dette gjelder for eksempel det elektriske anlegget og motorstyringen. Billykter gir ogsรฅ opphav til flere oppfordringer til forbrenningskjรธretรธyer.
ADAC-studien er basert pรฅ et solid datagrunnlag. De ansatte registrerte detaljer fra hver og en av de over 3,6 millioner assistanse.
ADACs data: Mer enn 3,6 millioner utrykninger
Den tyske bilklubben ADAC er en stor organisasjon. Dataene deres gir et godt bilde av driftssikkerheten til biler i Europa.
De mange utlysningene gir et statistisk grunnlag for รฅ sammenligne ulike biltyper og รฅrganger. Dette er dataene som viser den forbedrede pรฅliteligheten til nyere elbiler.
Det er verdt รฅ merke seg at hovedproblemet for elbiler ikke er selve hรธyspentbatteriet som driver bilen.
Pรฅ den annen side er det det tradisjonelle 12-volts batteriet, som ogsรฅ finnes i bensin- og dieselbiler. Den forsyner bilens grunnleggende elektriske systemer.
Vil du vite mer om elbiler, nye bilmodeller eller tester av ulike biler, kan du finne mye mer informasjon her pรฅ Boosted.dk.
Vi dekker pรฅgรฅende nyheter og trender innen bilverdenen. Vet du for eksempel hvordan danske Tesla-eiere er posisjonert dersom merket gรฅr konkurs? Les mer om det her .