I Sverige jobber Transportstyrelsen for tiden med en lovpakke som i siste instans kan forby tredjepartsfelger til biler i landet. Dette er en skjerping av EU-kravene fra 2019.
Det sies at svenskene har et mer avslappet forhold til biler enn vi har i Danmark. Men det er en sannhet med modifikasjoner.
Og nå kan Carup avsløre at den svenske transportstyrelsen jobber med en lovpakke som i siste instans kan forby tredjepartsfelger for personbiler.
– Slik det er i dag, kan hvem som helst stå og sveise en felg, det kan bli helt sprøtt, sier Lasse Dahlqvist fra Dekkspesialistenes landsforbund til media.
Reglene som svenske myndigheter jobber med å stramme inn, stammer fra en EU-forordning på området som trådte i kraft i 2019.
Myndighetene: Alle og enhver kan lage en felg
EU mener at alle nye felger må typegodkjennes spesifikt for bilene de er montert på. Argumentet er at alle og enhver kan bygge sine egne felger, slik reglene er nå.
Og ifølge svenskene er det ikke mye sikkerhet rundt det. Om noe i det hele tatt.
– Et hjul består av to ting, felgen og dekket. Du må regulere begge deler, ellers blir det ganske sprøtt.
– Det er et vanlig problem med biler at folk kjøper hvilke som helst felger på nett, og så går det til helvete, de klarer ikke lasten, sier Lasse Dahlqvist.
Før reglene vedtas – og det kan føre til et forbud mot ikke-typegodkjente felger – har svenske myndigheter imidlertid innkalt en rekke bransjefolk til et møte for å få innspill til innstrammingstiltakene.
Det er derfor mulig at enda flere felger blir forbudt. Transportstyrelsen understreker imidlertid at de i utgangspunktet kun ser på forskrifter/forbud mot felger for nye biler.
– Det er verdt å merke seg at nye krav ikke innføres med tilbakevirkende kraft. Nye krav som innføres vil gjelde for kjøretøy som tas i bruk for første gang fra en bestemt fremtidig dato, sier Kjell Olof Matsson fra Transportstyrelsen.
Også her i Danmark har ettermonterte lettmetallfelger vært en kilde til opphetet debatt. Faktisk endte saken om et mulig forbud i Høyesterett. Les mer om det her .