I Sveriges hovedstad Stockholm skal det ha vært en miljøsone mot alle diesel- og bensinbiler fra 1. januar. Den har nå stoppet i 11. time.
Sverige har besluttet å forlate en planlagt miljøsone i Stockholm, som skulle ha forbudt bensin- og dieselbiler samt ladbare hybrider i sentrum.
Den planlagte miljøsonen, som var tenkt som en såkalt klasse 3-sone, skulle ha trådt i kraft ved årsskiftet, men er nå stoppet av Stockholms läns landsting etter en rekke klager.
Området til den foreslåtte miljøsonen dekket omtrent 180 000 kvadratmeter og inkluderte gater som Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan og Sveavägen.
Etter planene skal kun elbiler ha tilgang til området, noe som skal forbedre luftkvaliteten og redusere utslipp fra korvetter i det travle bymiljøet. Avgjørelsen om å avvikle sonen har imidlertid skapt debatt mellom politikere og interesseorganisasjoner.
Moderaterna, som var blant dem som klaget på miljøsonen, er fornøyd med vedtaket.
LES OGSÅ: Formel 1-laget signerer uventet kontrakt med Ferrari
– Det viser at vi som klager har gjort vårt. Det er et valgtak som sitter fast rett inn i budsjettet. Jeg er stolt over at vi sammen med Stockholms næringsliv har vunnet denne viktige delseieren, sier opposisjonsråd Dennis Wedin til Dagens Nyheter .
Derimot har Miljøpartiet De Gronne uttrykt sin misnøye med at miljøsonen er stanset.
– Jeg er overrasket over fylkesnemndas melding. Nå må vi analysere dette for å se hva neste steg vil være.
– Men for oss er det ekstremt viktig at miljøsonen kommer på plass for å bedre luftkvaliteten i et område hvor mange ferdes til fots, sier trafikkbyråd Lars Strömgren.
Kritikken mot sonen har blant annet handlet om dens økonomiske og praktiske konsekvenser for både bedrifter og privatpersoner i Stockholm. Planen manglet ifølge fylkesnemnda også tilstrekkelig analyse av potensielle virkninger og alternativer. Det er fortsatt uklart om sonen skal vurderes på nytt med justeringer, eller om forslaget er tatt helt av bordet.
Debatten om miljøsoner i Stockholm illustrerer en bredere diskusjon i Sverige om balansen mellom miljøhensyn og praktiske hensyn i hverdagen.