Et nytt lovforslag fra regjeringen forbyr kommuner å sette ned hastigheten på veier med en viss trafikk. Syklistforbundet raser.
Syklistforbundet raser over et nytt lovforslag fra regjeringen som vil forby kommuner å sette fartsgrensen ned til 30 km/t. I sitt høringssvar kaller Cyklistforbundet lovforslaget en katastrofe.
– Vi er svært kritiske til dette lovforslaget, sier Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Syklistforbundet, i en pressemelding .
– Det er helt i utakt med tiden og strider mot ønsket om å skape flere sykkelvennlige byer.
Lovforslaget, som tar sikte på å fjerne politiets rolle i trafikkavviklingen og overføre den til kommunene, inneholder en rekke begrensninger i kommunenes handlefrihet.
– Regjeringen ønsker å begrense kommunenes mulighet til å regulere trafikkmengde og hastighet i byene, sier Kenneth Øhrberg Krag.
– Dette vil få store konsekvenser for trafikksikkerheten og muligheten for å skape attraktive byrom.
Cyklistforbundet viser til at lovforslaget vil hindre etablering av 30 km/t-soner og begrense muligheten for å innføre utjevning av gater og ferdselsforbud.
– Hvis denne loven hadde vært i kraft tidligere, ville mange prosjekter som har forbedret bymiljøet ikke vært mulig, sier Kenneth Øhrberg Krag.
– Dette gjelder blant annet stengingen av Norrebrogade i København og Thomas B. Thriges Gade i Odense.
Syklistforbundet mener lovforslaget er i strid med den generelle trenden i samfunnet, der mange kommuner ønsker mindre biltrafikk og lavere hastighet i byene.
– Det er bekymringsfullt at regjeringen legger frem et lovforslag som strider mot ønsket om å skape mer bærekraftige og sykkelvennlige byer, sier Kenneth Øhrberg Krag.
Han legger til at mange kommuner også er kritiske til lovforslaget, da det vil hindre dem i å gjennomføre planlagte prosjekter.
Syklistforbundet ber samferdselsminister Thomas Danielsen (V) lytte til svarene og endre lovforslaget.
– Vi håper statsråden tar kritikken til seg og endrer lovforslaget slik at det ikke ødelegger muligheten til å skape bedre byer for alle, sier Kenneth Øhrberg Krag.
På den annen side avviser Thomas Danielsen at det er kommunene som bestemmer slikt. Det opplyste han allerede da lovforslaget ble fremmet.
Ifølge statsråden har det alltid vært en statlig oppgave å sette fartsgrensene. Han understreker at kommunene fortsatt har frihet til å endre en stor del av veinettet.