Syklistforbund raser fordi bilister har lov til å kjøre over 30 km/t

Et nytt lovforslag fra regjeringen forbyr kommuner å sette ned hastigheten på veier med en viss trafikk. Syklistforbundet raser.

Syklistforbundet raser over et nytt lovforslag fra regjeringen som vil forby kommuner å sette fartsgrensen ned til 30 km/t. I sitt høringssvar kaller Cyklistforbundet lovforslaget en katastrofe.

– Vi er svært kritiske til dette lovforslaget, sier Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Syklistforbundet, i en pressemelding .

– Det er helt i utakt med tiden og strider mot ønsket om å skape flere sykkelvennlige byer.

Lovforslaget, som tar sikte på å fjerne politiets rolle i trafikkavviklingen og overføre den til kommunene, inneholder en rekke begrensninger i kommunenes handlefrihet.

– Regjeringen ønsker å begrense kommunenes mulighet til å regulere trafikkmengde og hastighet i byene, sier Kenneth Øhrberg Krag.

– Dette vil få store konsekvenser for trafikksikkerheten og muligheten for å skape attraktive byrom.

Cyklistforbundet viser til at lovforslaget vil hindre etablering av 30 km/t-soner og begrense muligheten for å innføre utjevning av gater og ferdselsforbud.

– Hvis denne loven hadde vært i kraft tidligere, ville mange prosjekter som har forbedret bymiljøet ikke vært mulig, sier Kenneth Øhrberg Krag.

– Dette gjelder blant annet stengingen av Norrebrogade i København og Thomas B. Thriges Gade i Odense.

Syklistforbundet mener lovforslaget er i strid med den generelle trenden i samfunnet, der mange kommuner ønsker mindre biltrafikk og lavere hastighet i byene.

– Det er bekymringsfullt at regjeringen legger frem et lovforslag som strider mot ønsket om å skape mer bærekraftige og sykkelvennlige byer, sier Kenneth Øhrberg Krag.

Han legger til at mange kommuner også er kritiske til lovforslaget, da det vil hindre dem i å gjennomføre planlagte prosjekter.

Syklistforbundet ber samferdselsminister Thomas Danielsen (V) lytte til svarene og endre lovforslaget.

– Vi håper statsråden tar kritikken til seg og endrer lovforslaget slik at det ikke ødelegger muligheten til å skape bedre byer for alle, sier Kenneth Øhrberg Krag.

På den annen side avviser Thomas Danielsen at det er kommunene som bestemmer slikt. Det opplyste han allerede da lovforslaget ble fremmet.

Ifølge statsråden har det alltid vært en statlig oppgave å sette fartsgrensene. Han understreker at kommunene fortsatt har frihet til å endre en stor del av veinettet.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...