Utleiegiganten Hertz må se et tap på svimlende 7 milliarder i nedskrivninger i øynene. Forklaringen er 30.000 Teslaer.
Utleieselskapet Hertz sin offensive satsing på elbiler, som bl.a. kastet bestillinger på 100.000 Teslaer og 65.000 Polestars, har vært en dyr fornøyelse.
Uventet høye reparasjonskostnader og et drastisk fall i gjensalgsverdien på bilene etter at Tesla satte ned prisene, tvang Hertz til å foreta en nedskrivning på 7 milliarder kroner.
Konsekvensene har vært betydelige. Hertz-aksjen har falt mer enn 60 prosent i år, og administrerende direktør Stephen Scherr fikk sparken i mars.
Selskapet har satt i gang et massivt salg av elbiler, og har satt seg et mål om å selge minst 30.000 før 2025.
Med salget av de mange elbilene håper selskapet å ha igjen antallet elbiler som faktisk matcher etterspørselen.
LES OGSÅ: Tesla Cybertruck tilbakekalte for 6. gang i år
Ifølge Insideevs kan du anskaffe en brukt Tesla Model 3 med høy kjørelengde for rundt 105.000 danske kroner.
Hertz fortsetter å selge ut sine elbiler, og det forventes å fortsette inn i 2025.
Det amerikanske utleieselskapet er langt fra alene om å brenne bamsene på elbiler. Elbiler har også vært en dårlig forretning for Sixts konkurrenter.
Det tyske selskapet kan imidlertid notere en helt annen utvikling i regnskapet etter å ha kvittet seg med de mange Teslaene. I motsetning til Hertz har Sixt sagt at de ikke lenger vil ha Teslaer i sin flåte av leiebiler.
Det er imidlertid ikke bare de store selskapene som må se pengene bak splitter nye elbiler forsvinne. For øyeblikket rasler også elbilene ned i et tempo slik at flere privatbilister blir desidert insolvente. Boosted har satt sammen en liste over elbilene som taper absolutt mest i verdi. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!