En mann fra Gjøvik i Norge står overfor en regning på 120.000 kroner for nytt batteri. Og det bare 90 dager etter at han kjøpte en brukt Tesla Model S.
En mann fra Gjøvik i Norge befant seg plutselig midt i et mareritt etter å ha kjøpt en brukt Tesla Model S fra 2014.
Tre måneder etter kjøpet døde batteriet, og regningen for en utskifting ble estimert til hele 120 000 DKK.
Mannen hadde kjøpt bilen høsten 2022 av en bruktbilforhandler i Hamar for 299.000 kroner. Men i januar året etter ville ikke bilen starte lenger.
Det skriver Motor .
Etter en fjerndiagnose fra Tesla, ble det fastslått at batteripakken var defekt. Da bilen bare var tre måneder gammel i kjøperens øyne, ble han slått av den store frykten og frykten mange har for eldre elbiler – nemlig risikoen for et ødelagt batteri.
LES OGSÅ: Kjempebilleverandør skal si opp 950 ansatte umiddelbart
Tesla anslo at det ville koste 120.000 kroner å bytte batteri. Noe som umiddelbart fikk bilens eier til å klage kjøpet til bruktbilforhandleren.
Her ble han imidlertid etter eget utsagn møtt med en mur av taushet. Etter gjentatte forsøk på kontakt uten resultat, valgte han å bringe saken inn for Forbrukertilsynet og senere Forbrukerklageutvalget. Begge organene forsøkte også forgjeves å få en reaksjon fra forhandleren.
Som følge av manglende svar bestemte Forbrukerklageutvalget at bilforhandleren Hernes & Co skulle ta tilbake bilen og betale tilbake hele kjøpesummen på 299.000 kroner. I tillegg skal Tesla-eieren ha renter på toppen av tilbakebetalingen som en form for kompensasjon.
I følge forbrukerkjøpsloven ligger bevisbyrden for bilens tilstand på forhandleren når en alvorlig feil som et defekt batteri oppstår innen kort tid etter kjøpet. De samme reglene gjelder andre steder i Danmark.
I dette tilfellet måtte forhandleren bevise at mangelen ikke eksisterte da bilen ble kjøpt. Men da selskapets eier aldri svarte på klagene, ble saken avgjort til fordel for kjøper.
Denne erfaringen fremhever risikoen som kan være forbundet med å kjøpe brukte elbiler, spesielt eldre modeller, hvor batteriproblemer kan bli kostbare dersom deler av batteriet ikke kan skiftes ut.
Robert Strom er en annen av bileierne som nå står foran en enorm regning fordi batteriet i elbilen hans har kollapset. Bilportøren vil definitivt ikke hjelpe. Les mer om det her .