Ikke mer handel med Cybertrucks. I hvert fall hos Tesla, som ikke vil ha noe med bruktbilene som kundene henter inn.
Interessen for Tesla Cybertruck har tørket ut. Elon Musks forventning om 250.000 biler per år er langt fra nådd, og 2.400 usolgte biler hoper seg opp.
Salget av Tesla Cybertruck stuper. Interessen for spesialhentingen avtar. Elon Musks høye forventninger til salg er ikke innfridd i det hele tatt, og nå vil ikke Tesla lenger akseptere innbytte.
Akkurat nå er det 2400 usolgte Cybertrucker på lager hos Tesla. De mange bilene er bevis på fallende etterspørsel.
Det melder mediet Electrek .
Elon Musk spådde et globalt salgstall ved lanseringen. Han forventet 250 000 solgte Cybertrucker per år.
Virkeligheten ser imidlertid annerledes ut for Tesla. Så langt er det bare solgt rundt 40 000 eksemplarer globalt.
Dette tilsvarer kun 16 prosent av det årlige salgsmålet. En nedgang på 84 prosent sammenlignet med forventningene.
Utfordringer på flere fronter for Cybertruck
Bilen har hatt problemer med å få godkjenning i EU. Dette skyldes først og fremst bilens design og konstruksjon.
Situasjonen har fått eksperter til å trekke paralleller. De sammenligner med historiske bilhavarier.
Eric Noble er leder for konsulentfirmaet Carlab. Han sa til Forbes: "Det er i samme liga som Edsel."
Han viser til Fords mislykkede Edsel-bilmerke fra 1950-tallet. Edsel solgte kun 63.000 biler årlig mot forventningene på 200.000.
Hypen rundt Cybertrucken ser ut til å ha stilnet betraktelig. Den enorme mediedekningen av lanseringen har stilnet.
Problemer i brukt Tesla-markedet
Mangelen på interesse for nye biler påvirker også bruktbilmarkedet. Verdien av brukte Cybertrucker er under press.
Tesla selv har sluttet å akseptere Cybertrucks for innbytte. Dette melder Economic Times.
Noen eiere har forsøkt å vise til kontrakter. De vil at Tesla skal ta bilen tilbake som avtalt. Men det har ikke skjedd.
Andre bilforhandlere viser heller ikke interesse for den elektriske pickupen. De vil rett og slett ikke ta bilen inn som inventar.
Totalt sett dukker det opp et bilde av en bilmodell. En bilmodell som sliter mer enn forventet i markedet.
Tesla har imidlertid også suksesser og et bredt modellutvalg. Bare de første dagene etter at den ansiktsløftede Model Y ble presentert, sto mer enn 70 000 kunder i kø. Les mer om det her .