Akkurat nรฅ mรฅ europeiske Tesla-eiere nรธye seg med den sรฅkalte autopiloten og ยซhelt autonome funksjonerยป. Nรฅ kommer det mer, sier merket.
Teslas biler er ikke selvkjรธrende biler og har aldri vรฆrt det. Likevel tror merket at det er mer i vente. Og allerede i 2025.
I fรธlge Bloomberg og Europeere trenger ikke vente lenger enn neste รฅr pรฅ Teslas offisielle X-konto for datterselskapet Tesla AI.
Faktisk er det eneste som holder Tesla tilbake regulatorisk godkjenning. Og det kan vรฆre en ganske vanskelig nรธtt รฅ knekke. Andre merker โ inkludert Mercedes โ har kun fรฅtt lov til รฅ gjรธre lignende tiltak med selvkjerneteknologi pรฅ prรธvebasis.
Sรฅ i Europa. For det er litt lettere i USA. Her har myndighetene gitt Tesla tillatelse til รฅ tilby biler der eierne kan slippe rattet.
LES OGSร : Sverige nekter รฅ gjeninnfรธre statstilskudd til elbiler
Bilmerkets administrerende direktรธr, Elon Musk, har tidligere sagt at han forventer รฅ ha de europeiske godkjenningene pรฅ plass innen utgangen av 2024.
Med Blue Cruise-teknologien har et merke som Ford faktisk gitt grรธnt lys for sjรฅfรธrer til รฅ slippe rattet. Ogsรฅ i Danmark. Men det er kun pรฅ nรธye utvalgte veier og kun under visse forhold. Les mer om det her.
Boosted har ogsรฅ beskrevet hvordan det har gรฅtt galt i Teslaer der hendene ikke har vรฆrt pรฅ rattet. Men bilmerket kan ikke klandres for ulykkene. I stedet ligger hele feilen hos eierne, som misforstรฅr forskjellen mellom de ulike 'selvmatingssystemene'. Flere ganger har det endt fatalt.