20. september, 2024

TEST: 3 brukte V8 brols med 4 dorer til røverpris

Mercedes E55 AMG I 1995 konkluderte en arbeidsgruppe under EU-kommisjonen med at målemetoden som ble brukt for å måle støynivået til biler ikke var oppdatert. Det ble derfor vedtatt et direktiv i EU om en ny standardisert målemetode som skulle gi et mer realistisk bilde. Samtidig ble grensenivåene for støy senket. Hvordan Mercedes-Benz E55 AMG klarte å bli typegodkjent er det store ubesvarte spørsmålet her denne iskalde vinterdagen på landeveien mellom Karup og Viborg i Midtjylland. Virkelig old-school Mercer Bil Magasinet har opp gjennom årene berømmet AMGs motorer for å avgi noe av den mest livsbekreftende og autoritative motorlyden på denne jorden, og opplevelsen av å stå i veikanten når nesten to tonn gammeldags Mercedes-Benz går fra andre til tredje gir med gasspedalen helt nede mens den cruiser forbi er noe det tar flere dager å komme seg etter. Du kjenner vibrasjonene fra den enorme motoren i brystet, og du kjenner at asfalten rister, men det er lydtrykket som trenger mest inn. Hvis du noen gang har sett en ku i panikk, skjønner du hva jeg mener. Legg til det en lavfrekvent, truende V8-bass og du får et monumentalt resultat. Den gode nyheten er at du ikke trenger å være millionær for å sette deg bak rattet. Bil Magasinet-leser Jens Ole fra Aarhus hadde kun bilen på bildene til salgs en kort stund før den fant en ny kjøper. Premien var DKK 170 000 Får juling hvis AMG er førstevalget Fotograf Søren Juul står ved vår lille toppmote i Midtjylland i bilen til Jens Ole og meddeler at jeg får juling hvis jeg skriver at jeg foretrekker en AMG en. Søren tror det er et vrak av en gammel taxi med veldig, veldig stor motor, og slik ser AMG-en ut også. Faktisk må du være en kjenner for å få øye på det. Bare de store AMG monoblokk 18"-felgene og små AMG-logoer avslører at det er en bil som med CO2-utslipp på 310 g/km vil få enhver retttenkende miljøhippi opp i skitten. Og det er det god grunn til, for når viseren på den enorme turtelleren raser opp i det røde feltet mot motorens maks. 6000 o/min, hviner, brøler og rister bilen, så du må holde godt fast i den praktfulle to-tonen 1980-tallsinspirert ratt. En AMG etter 230.000 kilometer Testbilen har snaue 230.000 km, noe som merkes på de litt tunge og veldig Mercedes-aktige bevegelsene, men den er renovert og nylakkert for et år siden, og jeg skal love at alle 354 hestekrefter er kl. hjemme – det er i hvert fall slik det føles. Plantet tungt i den enorme skinnstolen og med armen i rammen faller jeg fullstendig for den frekke og sjarmerende bilen, bygget hos AMG i Affalterbach i 1998. Mercedes-Benz-modellen W210 er beryktet for å være den mest feilplagede modellen i merkets nyere historie, og rustbeskyttelsen fra ny var fryktelig. Alt kan ruste, men testbilen er helt rustfri, og all elektronikk fra elektriske stoler til speil til 2-soners klimaanlegg fungerer. Dagens eier har drøyt 30.000 km i bilen uten et eneste problem, og sist gang den ble sett ble den skamfull av kontrolløren for å være i helt perfekt stand. Bortsett fra en sladret olje av god kvalitet nå og da, er motoren stort sett vedlikeholdsfri. Blokken og sylinderhodet er laget av aluminium, slagvolumet er 5,4 liter, og ytelsen er 354 hk ved 5.550 o/min. Dreiemomentet på 530 Nm er tilstede fra 3.150 o/min, og du lever med at den 5-trinns automatkassa må vurdere om den virkelig gidder å skifte hver gang det er tid for nytt gir. «Da må du få noen» Du kan ikke under noen omstendigheter snakke om en «henne» i forbindelse med denne bilen, så jeg tar med «han» på en kort tur opp til 230 km/t og ned igjen. Det er helt udramatisk i en ny E63 AMG, men det er ikke tilfelle her. Opp til 100 km/t må de store bakdekkene bare gripe, så det går ikke så fryktelig fort, men så er det som om skuddet våkner og reagerer med et «vel, da du må få ,” hvorpå V8-eren dundrer av gårde mens de store hjulene sitter tungt på asfalten og bakdelen nesten setter seg i spenning. Noen få ender tar av forskrekket og flakser forvirret av den nærme tordenen. På den andre siden av 200 km/t føles det nesten som om akselerasjonen tar seg opp. Bare en dumdristig sjåfør ville våget å fjerne toppfartsbegrenseren for å se hvor fort den egentlig kan gå, for den gamle går fint. Den gode 98 oktanen forsvinner i et vanvittig hastverk, men hva pokker, det går til en god sak. Årsavgift? Vi snakker ikke om at E55 AMG kostet to millioner når den var ny, og i dag er den din for en tiendedel. Hvis du kan finne en rustfri bil, bør ikke en høy kjørelengde avskrekke deg, fordi de er solide kasser, designet for motorens enorme krefter. Verditapet er heller ikke verst, for det har de første eierne tatt vare på, så den største bekymringen er ganske banal: Drivstofforbruket. AMG ordner seg selv, og en kort tur Aarhus-Karup t/r med noen raske akselerasjoner krever minst 35-40 liter bensin. Skulle du finne på å kjøre fra Aarhus til Le Mans og tilbake igjen, må du regne med et drivstoffbudsjett på minst 7.000 DKK. Årsavgiftene summerer seg til DKK 7.860, og forsikring bør ikke være et problem for en voksen kjøper. E55 AMG i dag Hvis vi snakker eldre AMG, ville vi gått til en spesialist som Gorlose Autoimport , som har mange års erfaring med W210-modellen og vet hvor og hvordan man finner en perfekt kopi for rett en pris. En spesialist må lide for bryet, men pengene tjenes hjem raskere enn det tar å fylle tanken. Er du for denne typen biler, er det veldig gode kupp å finne i Tyskland akkurat nå på grunn av miljøhysteri og fallende etterspørsel etter biler som gjør 4km/l når du har det litt travelt. Mercedes-Benz E55 AMG, 1998 Motor V8, 5.436 cm3, 24V Ytelse 354 hk/530 Nm 0-100 km/t 5,7 sek. Toppfart 250 km/t Vekt 1 625 kg Nypris 2 000 000 kr Pris i dag fra 150 000 kr * Bilen på bildene ble solgt på Bilbasen i starten av 2013 for 170 000 kr For 250 000 kr får du et perfekt eksemplar av E55 AMG.

Latest

Don't miss

Max Verstappens svært sjeldne Porsche leter etter en ny eier

Han har vunnet alt i Formel 1 tre ganger...

22-åringen mister Mercedes til 1,3 millioner danske kroner etter gateløp i går kveld

Natt til torsdag måtte en 22 år gammel mann...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt...

Sjåfører foretrekker å spise dette godteriet bak rattet

Sjåførene er noen søte munner. Ifølge en ny undersøkelse,...

29-åring siktet for uaktsom kjøring 38 ganger

En 29 år gammel mann, som ikke allerede har...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...