Test: Lamborghini Urus – en megaokse på tur i skogen

Toppfart på 305 km/t Ved siden av startknappen kan jeg velge mellom fire kjøremoduser: 'Strada', 'Sport', 'Corsa' og 'Neve', som er et snøprogram. Det blir nok den som passer denne testbilen best, men jeg kan ikke la være å sette den direkte inn i 'Corsa' og sette girkassen i manuell. Her strammer Urus korsettet og gjør seg klar til å yte sitt aller beste. Den åpner også ventilene i eksosen, og endrer bilens karakter fra å være en mild cruiser til å høres ut som en snerrende sportsbil. LES OGSÅ: Kommunen nektet Eric garasje – slik skrudde han dem ihvertfall Lyden kommer fra en 4-liters V8 med biturbo. I Urus yter den 650 hk og 850 Nm. Til tross for at bilen sleper 2,2 tonn, sitter jeg ikke på noe tidspunkt og mangler krefter. 0-100 km/t på 3,5 sekunder. vil ydmyke de fleste sportsbiler og hvis jeg fortsetter ville jeg nå 200 km/t på bare 12,8 sekunder. Jeg er ikke i tvil om at den offisielle toppfarten på 305 km/t er mulig. En dyr ettermiddag Etter en hel dag i selskap med Urus er det på tide å levere den tilbake til Lamborghini Copenhagen. Som takk for lånet kaster jeg bare en runde med 100 oktan fra Shell i tanken. Jeg må ta en ny titt på bensinmåleren, som avslører at jeg har hellet 53,4 liter bensin. Triptelleren forteller meg at jeg har tilbakelagt 223 km i ettermiddag, som betyr et snitt på 4,2 km/li. Det er omtrent halvparten så langt som Lamborghini har gitt opp. For rettferdighets skyld skal det sies at jeg på ingen måte prøvde å gå så langt som mulig på literen – snarere tvert imot. Med Urus satt til 'Corsa' er det en bil som skriker etter noen slag – og den belønner deg for det. Men så snart du har samlet familien og ønsker å ta det med ro, legg den i 'Strada', som forvandler den fra en super-SUV til en godmodig familie-SUV for hverdagsbruk.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...