PRESENTERT I PARIS Den ferdige M1 ble presentert på Paris Motor Show i 1978. Toppfarten gjorde den til Tysklands raskeste gatebil. Men Lamborghini hadde begynt å montere bilene sent og selskapet hadde ikke råd til å kjøpe råvarer på grunn av dårlig økonomi. LØST FRA KONKURS BMW endte opp med å sparke Lamborghini og overlate monteringsoppgaven til spesialisten Baur i Stuttgart. Prosessen ble imidlertid forsinket da uferdige biler og verktøy ble låst inne på Lamborghini, som i mellomtiden hadde gått konkurs. Historien forteller at en gruppe BMW-folk dro til Sant'Agata, brøt seg inn i fabrikken og "frigjorde" de uunnværlige brikkene fra konkursboet. Det er imidlertid ingen offisiell bekreftelse på dette. Men det var for sent. BMW klarte ikke å bygge de nødvendige 400 homologeringsbilene på 24 måneder. Derfor måtte Jochen Neerpasch komme med en kostbar plan B for å få bilen ut i kappløp. Løsningen ble Procar-serien. Det var en ren merkevareserie som fungerte som oppvarming for Formel 1-lobben med de fem raskeste F1-pilotene fra kvalifiseringen bak rattet mot 15 private. Bilene fikk 470 hk med lett tuning. I gruppe 5, som stort sett var ubegrenset, fikk de villeste kompressorversjonene opp til 1000 hk. Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre