PRESENTERT I PARIS Den ferdige M1 ble presentert pรฅ Paris Motor Show i 1978. Toppfarten gjorde den til Tysklands raskeste gatebil. Men Lamborghini hadde begynt รฅ montere bilene sent og selskapet hadde ikke rรฅd til รฅ kjรธpe rรฅvarer pรฅ grunn av dรฅrlig รธkonomi. LรST FRA KONKURS BMW endte opp med รฅ sparke Lamborghini og overlate monteringsoppgaven til spesialisten Baur i Stuttgart. Prosessen ble imidlertid forsinket da uferdige biler og verktรธy ble lรฅst inne pรฅ Lamborghini, som i mellomtiden hadde gรฅtt konkurs. Historien forteller at en gruppe BMW-folk dro til Sant'Agata, brรธt seg inn i fabrikken og "frigjorde" de uunnvรฆrlige brikkene fra konkursboet. Det er imidlertid ingen offisiell bekreftelse pรฅ dette. Men det var for sent. BMW klarte ikke รฅ bygge de nรธdvendige 400 homologeringsbilene pรฅ 24 mรฅneder. Derfor mรฅtte Jochen Neerpasch komme med en kostbar plan B for รฅ fรฅ bilen ut i kapplรธp. Lรธsningen ble Procar-serien. Det var en ren merkevareserie som fungerte som oppvarming for Formel 1-lobben med de fem raskeste F1-pilotene fra kvalifiseringen bak rattet mot 15 private. Bilene fikk 470 hk med lett tuning. I gruppe 5, som stort sett var ubegrenset, fikk de villeste kompressorversjonene opp til 1000 hk. Klikk 'NESTE SIDE' for รฅ lese videre