Elbilene klarer seg ikke uten støtte. Omtrent slik kan den avgjørende direktøren i Volkswagen i England, Alex Smith, tolke teksten etter at regjeringen lemper på elbilkravene.
Alex Smith er langt forbi sin tid i Volkswagen i England, hvor han var administrerende direktør fra 2019 til november i år.
Men den engelske forretningsmannen kan fortsatt ikke gå stille. Smith etterlyser "fullstendig konsistens" i den britiske regjeringens tilnærming til elbiler.
Derfor mener han også det er feil at regjeringen nå planlegger å droppe kravet som pålegger alle bilmerker i landet å selge minst 22 prosent elbiler i år.
Det sier han i et intervju med Auto Car .
Smith mener regjeringen i England trenger å støtte investeringene som bilmerkene – og ikke bare Volkswagen – har kastet inn i elbiler, fordi «det er nødvendig å få overgangen til elbiler til å gå raskere».
LES OGSÅ: Clutchen i Nicklas' Skoda har holdt 1 million kilometer
De siste tallene fra England viser også at salget av elbiler bare går veldig sakte. Det må imidlertid ses i et globalt perspektiv, hvor salget av biltypen går ned.
Omvendt har et merke som Nissan allerede gjort det klart at regjeringen i England må lempe på kravene til elbilsalg. Ellers vil det ifølge bilmerket gå utover produksjonen av biler og dermed tusenvis av arbeidsplasser i landet.
I motsetning til Volkswagen-konsernet, bygger Nissan flere av sine biler i England. Det er bl.a. her, at japanerne bygger både Juke- og Qashqai-modellene.
Nissan sliter imidlertid mot dårlig økonomi. Faktisk er japanerne under så mye press på økonomien at hele bilmerket kan være stengt om bare ett år. Les mer om det her .