Toyota avviser: «Vi ble ikke tilbudt et bilmerke»

Toyotas tidligere direktør og nåværende styreleder Akio Toyoda avviser nå at Nissan noen gang har bedt om merkets hjelp. – De har ikke henvendt seg, sier styrelederen.

Toyotas styreleder, Akio Toyoda, avviser at den japanske bilgiganten ble tilbudt å kjøpe Nissan.

Toyoda snakket med InsideEVs gjennom en tolk, og sa at han ikke har hørt noe.

– Nissan henvendte seg ikke til Toyota om noen fusjoner. Men selv om de hadde vurdert det, vil det helt sikkert ha brutt antitrustlovene. Så kanskje de tenkte på det og bestemte seg for å ikke gjøre noe.

Det er uklart hvorfor en Nissan-Toyota-fusjon vil bryte antitrustlover, nå som et Nissan-Honda-partnerskap ser ut til å være i strid med loven. Toyotas betydelig større markedsandel kan imidlertid være en faktor.

Inside EV's har kontaktet Nissan for kommentar til Toyodas kommentarer. Men bilmerket er ennå ikke kommet tilbake.

Motsatt er det ingenting som tyder på at Toyota misunner en fremtidig fusjon mellom Nissan og Honda. Toyota har sine egne strategiske partnerskap.

Japanerne samarbeider med Subaru om biler som GR86/BRZ og bZ4X/Solterra. Samtidig leveres hybridmotorer til Mazda. Akkurat som i Østerrike er Supra bygget på BMWs teknologi for Z4 roadster.

Toyoda ser ikke på Nissan-Honda-fusjonen som en trussel. Heller som en mulighet for sunn konkurranse, mener styrelederen.

– For meg er det ganske spennende fordi jeg gleder meg til å se hvordan de vil samarbeide og utvikle mer konkurransedyktige produkter.

– Hvis det kommer spennende og konkurransedyktige biler ut av den sammenslåingen, er det positivt for konkurrentene. Ikke bare i Japan, men globalt.»

Hvis Nissan-Honda-fusjonen, som foreløpig er skissert i en såkalt intensjonsavtale mellom de to merkene, blir til en konkret avtale, vil den skape verdens tredje største bilprodusent. Det vil imidlertid ikke være nok til å kjøre forbi Toyota.

Fusjonen mellom Nissan og Honda forventes å være fullført innen 2026, hvis alt går etter planen.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...