Toyotas tidligere direktør og nåværende styreleder Akio Toyoda avviser nå at Nissan noen gang har bedt om merkets hjelp. – De har ikke henvendt seg, sier styrelederen.
Toyotas styreleder, Akio Toyoda, avviser at den japanske bilgiganten ble tilbudt å kjøpe Nissan.
Toyoda snakket med InsideEVs gjennom en tolk, og sa at han ikke har hørt noe.
– Nissan henvendte seg ikke til Toyota om noen fusjoner. Men selv om de hadde vurdert det, vil det helt sikkert ha brutt antitrustlovene. Så kanskje de tenkte på det og bestemte seg for å ikke gjøre noe.
Det er uklart hvorfor en Nissan-Toyota-fusjon vil bryte antitrustlover, nå som et Nissan-Honda-partnerskap ser ut til å være i strid med loven. Toyotas betydelig større markedsandel kan imidlertid være en faktor.
Inside EV's har kontaktet Nissan for kommentar til Toyodas kommentarer. Men bilmerket er ennå ikke kommet tilbake.
Motsatt er det ingenting som tyder på at Toyota misunner en fremtidig fusjon mellom Nissan og Honda. Toyota har sine egne strategiske partnerskap.
Japanerne samarbeider med Subaru om biler som GR86/BRZ og bZ4X/Solterra. Samtidig leveres hybridmotorer til Mazda. Akkurat som i Østerrike er Supra bygget på BMWs teknologi for Z4 roadster.
Toyoda ser ikke på Nissan-Honda-fusjonen som en trussel. Heller som en mulighet for sunn konkurranse, mener styrelederen.
– For meg er det ganske spennende fordi jeg gleder meg til å se hvordan de vil samarbeide og utvikle mer konkurransedyktige produkter.
– Hvis det kommer spennende og konkurransedyktige biler ut av den sammenslåingen, er det positivt for konkurrentene. Ikke bare i Japan, men globalt.»
Hvis Nissan-Honda-fusjonen, som foreløpig er skissert i en såkalt intensjonsavtale mellom de to merkene, blir til en konkret avtale, vil den skape verdens tredje største bilprodusent. Det vil imidlertid ikke være nok til å kjøre forbi Toyota.
Fusjonen mellom Nissan og Honda forventes å være fullført innen 2026, hvis alt går etter planen.