Toyota investerer i CO2-fri motor: "Kjærlighetsmotorer"

Toyotas styreleder roser forbrenningsmotoren. Han tror forøvrig ikke at elbilen er eneste løsning. Så nå investerer japanerne i CO2-nøytrale motorer.

Toyotas styreformann, Akio Toyoda, elsker forbrenningsmotoren. Og i forbindelse med Tokyo Auto Salon (TAS) fortalte han at Toyota kaster penger på den CO2-frie forbrenningsmotoren.

Under Tokyo Motor Show, hvor Toyota presenterte en ny versjon av GR Yaris rallybil, uttrykte Toyoda sin lidenskap for motorer og bekreftet Toyotas forpliktelse til å utvikle CO2-frie forbrenningsmotorer.

– Fordi vi mener at batteridrevne elbiler ikke representerer den eneste måten å oppnå CO2-nøytralitet på, har vi jobbet med initiativer for hydrogenmotorer de siste tre årene, sa Akio Toyoda.

Toyoda, som åpent bekjenner sin kjærlighet til lyden og lukten av motorer, mener at det er mulig å lage CO2-nøytrale forbrenningsmotorer.

– Jeg tenker ofte: 'Jeg elsker motorer!'. "Lydene og luktene deres er uimotståelige!" Noen liker elbiler.

– Noen sier at nå er tiden inne for hybrider. Og så er det plug-in hybridbiler og hydrogen. Det er fortsatt en rolle for motorer som et praktisk middel for å oppnå CO2-nøytralitet. Så la oss foredle motoren! La oss starte et slikt prosjekt.

Toyoda erkjenner at det kan virke paradoksalt å satse på forbrenningsmotorer i en tid med fokus på elektrifisering. Men han mener det er riktig vei å gå.

– Til alle som har laget motorer til nå, la oss fortsette å lage motorer. Alles hjelp vil fortsatt være nødvendig. Jeg vil aldri la alt arbeidet du har gjort så langt gå til spille."

Toyotas strategi kan virke ambivalent, da de investerer i både elbiler og forbrenningsmotorer. De har presentert 30 nye konseptbiler som kun går på strøm.

Men uttrykte samtidig skepsis til elbiler som eneste løsning. De har hyllet Tesla Model Y og kopiert Teslas Gigapress-teknologi, men samtidig beholdt fokuset på hydrogenteknologi og nå også CO2-nøytrale forbrenningsmotorer.

Toyotas investering i CO2-nøytrale forbrenningsmotorer kan sees på som et forsøk på å diversifisere porteføljen deres og imøtekomme ulike behov og preferanser på markedet.

Det er imidlertid uklart hvordan Toyota skal oppnå CO2-nøytralitet med forbrenningsmotorer og om det vil være et bærekraftig utslipp på lang sikt.

https://www.youtube.com/watch?v=vfS1mvBQvaA


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Berømt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...