Toyotas styreleder roser forbrenningsmotoren. Han tror forøvrig ikke at elbilen er eneste løsning. Så nå investerer japanerne i CO2-nøytrale motorer.
Toyotas styreformann, Akio Toyoda, elsker forbrenningsmotoren. Og i forbindelse med Tokyo Auto Salon (TAS) fortalte han at Toyota kaster penger på den CO2-frie forbrenningsmotoren.
Under Tokyo Motor Show, hvor Toyota presenterte en ny versjon av GR Yaris rallybil, uttrykte Toyoda sin lidenskap for motorer og bekreftet Toyotas forpliktelse til å utvikle CO2-frie forbrenningsmotorer.
– Fordi vi mener at batteridrevne elbiler ikke representerer den eneste måten å oppnå CO2-nøytralitet på, har vi jobbet med initiativer for hydrogenmotorer de siste tre årene, sa Akio Toyoda.
Toyoda, som åpent bekjenner sin kjærlighet til lyden og lukten av motorer, mener at det er mulig å lage CO2-nøytrale forbrenningsmotorer.
– Jeg tenker ofte: 'Jeg elsker motorer!'. "Lydene og luktene deres er uimotståelige!" Noen liker elbiler.
– Noen sier at nå er tiden inne for hybrider. Og så er det plug-in hybridbiler og hydrogen. Det er fortsatt en rolle for motorer som et praktisk middel for å oppnå CO2-nøytralitet. Så la oss foredle motoren! La oss starte et slikt prosjekt.
Toyoda erkjenner at det kan virke paradoksalt å satse på forbrenningsmotorer i en tid med fokus på elektrifisering. Men han mener det er riktig vei å gå.
– Til alle som har laget motorer til nå, la oss fortsette å lage motorer. Alles hjelp vil fortsatt være nødvendig. Jeg vil aldri la alt arbeidet du har gjort så langt gå til spille."
Toyotas strategi kan virke ambivalent, da de investerer i både elbiler og forbrenningsmotorer. De har presentert 30 nye konseptbiler som kun går på strøm.
Men uttrykte samtidig skepsis til elbiler som eneste løsning. De har hyllet Tesla Model Y og kopiert Teslas Gigapress-teknologi, men samtidig beholdt fokuset på hydrogenteknologi og nå også CO2-nøytrale forbrenningsmotorer.
Toyotas investering i CO2-nøytrale forbrenningsmotorer kan sees på som et forsøk på å diversifisere porteføljen deres og imøtekomme ulike behov og preferanser på markedet.
Det er imidlertid uklart hvordan Toyota skal oppnå CO2-nøytralitet med forbrenningsmotorer og om det vil være et bærekraftig utslipp på lang sikt.