Planen er รฅ konkurrere med Mazda og den lille MX-5. Sรฅ nรฅ vil Toyota gjenopplive MR2-navnet for en liten sportsbil med bensinmotor.
Det kan godt hende at toppmodellen i form av nรฅvรฆrende Supra er pรฅ vei ut. Men nรฅ tyder noe pรฅ at MR2 er pรฅ vei.
Japanske Best Car skriver i alle fall at Toyota-toppen har gitt godt lys til at ingeniรธrene kan utvikle en sportsbil med bensinmotor.
Fรฅr den MR2-navnet vil det vรฆre fรธrste gang siden 2007 at Toyota har noe slikt pรฅ programmet. Og skulle du ha glemt hva MR2 stรฅr for, kommer her en kort oppsummering: to seter, bakhjulsdrift og sentralmotor.
Toyota-formann og tidligere direktรธr Akio Toyoda har lenge snakket om sitt รธnske om รฅ se bilmerkets ยซtre brรธdreยป: MR2, Celica og Supra gjenopplivet.
LES OGSร : Nytt vedtak redder over 100.000 biler fra trafikkforbud
Sรฅ langt har det bare skjedd med รฉn. Og det i et samarbeid med BMW, som nรฅ ser ut til รฅ gรฅ mot slutten.
Pรฅ den annen side har det allerede gรฅtt rykter om at Toyota gjerne vil kjรธpe tilgang til BMWs teknologi โ nรฆrmere bestemt den treliters rette sekseren โ for en sjette utgave av Supra.
I den sammenheng er det verdt รฅ merke seg at det ogsรฅ har gรฅtt rykter om at japanerne skal bygge en helelektrisk sportsbil. FT-SE-konseptet ble til og med designet av en danske. Les mer om det her.
Den produksjonsklare versjonen av bilen forventes imidlertid โ som er typisk for konseptbilenes skjebne โ รฅ vรฆre mye mer dempet enn det Toyota allerede har vist.
Toyota er langt fra det eneste bilmerket med historiske modellnavn liggende i skuffen, som nรฅ legges bort. Senest har det kommet frem at Stellantis-gruppen har valgt รฅ gjenopplive et modellnavn fra et ellers dรธdt bilmerke. Les mer om det her .