Til tross for åpenbar tvil, mener Toyota fortsatt at det er plass til hydrogenbiler i Europa. Derfor ruller japanerne nå ut hydrogenstasjoner.
Toyota planlegger å etablere et nettverk av hydrogenstasjoner i hele Europa. Målet er å gjøre det enklere og raskere å fylle drivstoff på hydrogenbiler.
For å nå dette målet har Toyota inngått samarbeid med Hydrogen Refueling Solutions (HRS) og ENGIE. Sammen skal de utvikle og implementere en ny generasjon hydrogenstasjoner.
Den nye teknologien, kalt Twin Mid Flow, reduserer påfyllingstiden betraktelig. Lastebiler kan fylle drivstoff med hydrogen i en rekkevidde på 600 km på bare 8 minutter, og personbiler kan fylles på under 5 minutter.
– Utviklingen av Twin Mid Flow-teknologi er et viktig skritt i vår innsats for å stimulere veksten av hydrogenøkosystemer. Vi er spente på det nye partnerskapet, sier Thiebault Paquet, direktør for forskning og utvikling hos Toyota i Europa, i en pressemelding .
I tillegg til raskere tanking er den nye teknologien også mer kostnadseffektiv. Dette er et viktig skritt mot å gjøre hydrogen til et reelt alternativ til fossilt brensel.
EU har satt som mål å etablere hydrogenstasjoner hver 200. km langs det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) innen 2030. Toyotas initiativ bidrar til å nå dette målet.
HRS ser også på samarbeidet som en viktig milepæl.
– Det strategiske partnerskapet med Toyota og ENGIE markerer et avgjørende skritt i innovasjonen av infrastrukturen for tanking av hydrogenbiler.
– Ved å kombinere vår kompetanse vil vi akselerere utrullingen av hydrogentankestasjoner over hele Europa og verden og redusere tiden brukt på tanking, noe som gjør stasjonene både mer tilgjengelige og mer kostnadseffektive, sier Hassen Rachedi, administrerende direktør. Direktør og grunnlegger av Hydrogen Refueling Solutions.
Den nye teknologien testes for tiden i RHeaDHy-prosjektet, som er finansiert av EU. Prosjektet fokuserer på å utvikle og teste løsninger som kan bidra til å etablere en effektiv infrastruktur for hydrogenkjøretøy.
En ny EU-forordning kan også tvinge Danmark til å gjenåpne de for tiden stengte hydrogenstasjonene i landet. De siste forsvant i september 2023. Les mer om det her .
Til tross for de nye hydrogenstasjonene har Toyota uttalt seg åpent om at teknologien ennå ikke har fått det gjennombruddet japanerne hadde sett for seg. Videre mangler hydrogenbiler generell støtte.
Japanerne håper på sin side å få den fra BMW, som starter merkets første serieproduksjon av hydrogenbiler i 2028. Spesielt med Toyotas hjelp.