Selv om Danmark kan bli tvunget til å gjenåpne alle hydrogenstasjoner, og BMW har bedt japanerne om hjelp med bil, tviler Toyota nå på hydrogenbilen.
Toyota, den japanske bilgiganten som for 11 år siden utropte hydrogenbilen som fremtidens teknologi, begynner nå å tvile på potensialet. Til tross for store forventninger og ambisjoner har ikke salget av hydrogenbiler, som Toyota Mirai, levd opp til forventningene.
– Jeg kan ikke lenger se en lys fremtid for hydrogenbiler, sier Hiroki Nakajima, teknologisjef i Toyota Motor Corp., til Financial Times .
Nakajima anerkjenner dermed utfordringene hydrogenbilen står overfor. Salgstallene har vært skuffende og teknologien har ennå ikke fått bred aksept.
Likevel gir Toyota ikke helt opp håpet.
– Men hvis vi gir opp denne teknologien, risikerer vi å gi opp fremtiden, legger Nakajima til.
Toyota fremholder dermed at hydrogen kan spille en rolle for å redusere CO2-utslippene fra transportsektoren. Selskapet ser imidlertid ut til å nedjustere forventningene til hydrogenbilens rolle i denne overgangen.
James Hong, sjefanalytiker i investeringsbanken Macquarie Capital, er enig i denne vurderingen. Han beskriver hydrogenpersonbiler som «en stor flopp» og stiller spørsmål ved anvendeligheten av teknologien i personbiler.
Til tross for de dystre utsiktene for hydrogenbilen, fortsetter Toyota samarbeidet med BMW om utvikling av hydrogenteknologi. De to bilprodusentene annonserte i september et partnerskap som vil fokusere på å utvikle en ny drivlinjeteknologi for hydrogenbiler.
BMW forventer å masseprodusere hydrogenbiler i 2028 og ser fortsatt potensial i teknologien.
– Drevet av hydrogen og drevet av ånden i samarbeidet vårt, vil det understreke hvordan teknologisk fremgang former fremtidens mobilitet. Og det vil innlede en epoke med, sa administrerende direktør. direktør i BMW Group Oliver Zipse i forbindelse med kunngjøringen av samarbeidet med japanerne.
BMW og Toyota understreker begge viktigheten av å etablere nødvendig infrastruktur for å støtte hydrogenmobilitet. De to selskapene skal samarbeide for å skape etterspørsel etter hydrogenbiler og fremme utviklingen av hydrogenteknologi.
Om hydrogenbilen noen gang blir vellykket gjenstår å se. Toyotas tvil er et tegn på at veien til en hydrogendrevet fremtid er lengre og mer utfordrende enn først antatt.
At Toyota nå vakler, har derimot ikke fått BMW til å reagere. Tyskerne har fortsatt planer om å lage en serieproduksjon av hydrogenbilene i 2028. Les mer om det her .