Trafikkforbud faller – visjonære må se en annen vei

Det blir ikke trafikkforbud for hundretusenvis av biler i Sverige. Visjonære må se bort fra at den såkalte e-Call i biler snart ikke vil fungere.

Hundretusenvis av bilister som ble truet med trafikkforbud på grunn av utfasing av 2G-nettet kan puste lettet ut.

Problemet oppsto fordi eCall-systemet i eldre biler er avhengig av at 2G-nettverket fungerer som det skal. eCall er et system som automatisk sender et nødanrop ved en ulykke. Det har vært obligatorisk i alle nye biler siden 2018.

Sverige er et av de første landene i Europa som stenger 2G-nettet. Dette har skapt bekymring blant en rekke bilister fordi det ville forlate bilene deres både ulovlige og ubrukelige. I hvert fall teknisk.

Transportstyrelsen har imidlertid funnet en midlertidig løsning på problemet. Myndigheten beordret visjonærer til å slutte å sjekke eCall-funksjonen. Dette vedtaket trer i kraft 1. januar 2026.

– Bakgrunnen for vedtaket er at det er usikkerhet om hvordan eCall kan kontrolleres riktig ved syn, sier en talsperson fra Samferdselsetaten til Vi Bilägare.

Et av problemene er at en feilmelding i bilen ikke nødvendigvis betyr at eCall-systemet er defekt. Det kan ganske enkelt bety at systemet ikke har en nettverkstilkobling for øyeblikket..

I tillegg er det vanskelig for kontrollhallene å avgjøre om en bil har et obligatorisk eCall-system. Eller om det rett og slett er en tilleggsfunksjon.

Selv om 2G-nettverket opprinnelig var planlagt å stenge i 2025, er stengingen utsatt til 2027. Dette gir EU-kommisjonen tid til å utarbeide et nytt direktiv for kontroll av eCall og andre sikkerhetssystemer.

– Vi vet ikke om det vil skje ennå, vi har ikke sett det endelige forslaget. Men der kan du tenke deg å gjøre en bedre sjekk av de elektroniske systemene, sier etterforsker Anders Gunneriusson ved Transportstyrelsen.

Den midlertidige frigivelsen fra Transportstyrelsen gjør at bileiere med eldre eCall-systemer kan kjøre videre uten frykt for trafikkforbud. I hvert fall foreløpig. Det er imidlertid uklart hva som skjer når EU-kommisjonens nye direktiv trer i kraft.

Det er verdt å merke seg at problemet med eCall og 2G-nettet ikke bare er relevant for Sverige.

Mange andre land – inkludert Danmark – står overfor lignende utfordringer når de fase ut eldre mobilnett. Det er derfor sannsynlig at EU-kommisjonens nye direktiv vil få innvirkning på bileiere i hele Europa.

I mellomtiden kan bileiere med eldre biler utstyrt med eCall som er avhengige av 2G-nettverket sjekke med bilmerker eller et merkeverksted for informasjon om eventuelle rettelser eller oppdateringer av eCall-systemet deres.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...