Det blir ikke trafikkforbud for hundretusenvis av biler i Sverige. Visjonære må se bort fra at den såkalte e-Call i biler snart ikke vil fungere.
Hundretusenvis av bilister som ble truet med trafikkforbud på grunn av utfasing av 2G-nettet kan puste lettet ut.
Problemet oppsto fordi eCall-systemet i eldre biler er avhengig av at 2G-nettverket fungerer som det skal. eCall er et system som automatisk sender et nødanrop ved en ulykke. Det har vært obligatorisk i alle nye biler siden 2018.
Sverige er et av de første landene i Europa som stenger 2G-nettet. Dette har skapt bekymring blant en rekke bilister fordi det ville forlate bilene deres både ulovlige og ubrukelige. I hvert fall teknisk.
Transportstyrelsen har imidlertid funnet en midlertidig løsning på problemet. Myndigheten beordret visjonærer til å slutte å sjekke eCall-funksjonen. Dette vedtaket trer i kraft 1. januar 2026.
– Bakgrunnen for vedtaket er at det er usikkerhet om hvordan eCall kan kontrolleres riktig ved syn, sier en talsperson fra Samferdselsetaten til Vi Bilägare.
Et av problemene er at en feilmelding i bilen ikke nødvendigvis betyr at eCall-systemet er defekt. Det kan ganske enkelt bety at systemet ikke har en nettverkstilkobling for øyeblikket..
I tillegg er det vanskelig for kontrollhallene å avgjøre om en bil har et obligatorisk eCall-system. Eller om det rett og slett er en tilleggsfunksjon.
Selv om 2G-nettverket opprinnelig var planlagt å stenge i 2025, er stengingen utsatt til 2027. Dette gir EU-kommisjonen tid til å utarbeide et nytt direktiv for kontroll av eCall og andre sikkerhetssystemer.
– Vi vet ikke om det vil skje ennå, vi har ikke sett det endelige forslaget. Men der kan du tenke deg å gjøre en bedre sjekk av de elektroniske systemene, sier etterforsker Anders Gunneriusson ved Transportstyrelsen.
Den midlertidige frigivelsen fra Transportstyrelsen gjør at bileiere med eldre eCall-systemer kan kjøre videre uten frykt for trafikkforbud. I hvert fall foreløpig. Det er imidlertid uklart hva som skjer når EU-kommisjonens nye direktiv trer i kraft.
Det er verdt å merke seg at problemet med eCall og 2G-nettet ikke bare er relevant for Sverige.
Mange andre land – inkludert Danmark – står overfor lignende utfordringer når de fase ut eldre mobilnett. Det er derfor sannsynlig at EU-kommisjonens nye direktiv vil få innvirkning på bileiere i hele Europa.
I mellomtiden kan bileiere med eldre biler utstyrt med eCall som er avhengige av 2G-nettverket sjekke med bilmerker eller et merkeverksted for informasjon om eventuelle rettelser eller oppdateringer av eCall-systemet deres.