30. desember, 2024

Trafikkforbud faller – visjonære må se en annen vei

Det blir ikke trafikkforbud for hundretusenvis av biler i Sverige. Visjonære må se bort fra at den såkalte e-Call i biler snart ikke vil fungere.

Hundretusenvis av bilister som ble truet med trafikkforbud på grunn av utfasing av 2G-nettet kan puste lettet ut.

Problemet oppsto fordi eCall-systemet i eldre biler er avhengig av at 2G-nettverket fungerer som det skal. eCall er et system som automatisk sender et nødanrop ved en ulykke. Det har vært obligatorisk i alle nye biler siden 2018.

Sverige er et av de første landene i Europa som stenger 2G-nettet. Dette har skapt bekymring blant en rekke bilister fordi det ville forlate bilene deres både ulovlige og ubrukelige. I hvert fall teknisk.

Transportstyrelsen har imidlertid funnet en midlertidig løsning på problemet. Myndigheten beordret visjonærer til å slutte å sjekke eCall-funksjonen. Dette vedtaket trer i kraft 1. januar 2026.

– Bakgrunnen for vedtaket er at det er usikkerhet om hvordan eCall kan kontrolleres riktig ved syn, sier en talsperson fra Samferdselsetaten til Vi Bilägare.

Et av problemene er at en feilmelding i bilen ikke nødvendigvis betyr at eCall-systemet er defekt. Det kan ganske enkelt bety at systemet ikke har en nettverkstilkobling for øyeblikket..

I tillegg er det vanskelig for kontrollhallene å avgjøre om en bil har et obligatorisk eCall-system. Eller om det rett og slett er en tilleggsfunksjon.

Selv om 2G-nettverket opprinnelig var planlagt å stenge i 2025, er stengingen utsatt til 2027. Dette gir EU-kommisjonen tid til å utarbeide et nytt direktiv for kontroll av eCall og andre sikkerhetssystemer.

– Vi vet ikke om det vil skje ennå, vi har ikke sett det endelige forslaget. Men der kan du tenke deg å gjøre en bedre sjekk av de elektroniske systemene, sier etterforsker Anders Gunneriusson ved Transportstyrelsen.

Den midlertidige frigivelsen fra Transportstyrelsen gjør at bileiere med eldre eCall-systemer kan kjøre videre uten frykt for trafikkforbud. I hvert fall foreløpig. Det er imidlertid uklart hva som skjer når EU-kommisjonens nye direktiv trer i kraft.

Det er verdt å merke seg at problemet med eCall og 2G-nettet ikke bare er relevant for Sverige.

Mange andre land – inkludert Danmark – står overfor lignende utfordringer når de fase ut eldre mobilnett. Det er derfor sannsynlig at EU-kommisjonens nye direktiv vil få innvirkning på bileiere i hele Europa.

I mellomtiden kan bileiere med eldre biler utstyrt med eCall som er avhengige av 2G-nettverket sjekke med bilmerker eller et merkeverksted for informasjon om eventuelle rettelser eller oppdateringer av eCall-systemet deres.

Latest

Don't miss

Gi fotovogna fingeren – da ble standen 75 ganger høyere

En 26 år gammel BMW X5-eier bestemte seg for...

Michael Schumacher nektes hederstittelen: Nei takk!

Mens Lewis Hamilton lett kan slås til ridder i...

Bil uten navn kan bli Danmarks billigste elbil

Akkurat nå heter den bare Firefly. Og ingenting annet...

Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino,...

Elbiler har tapt én million kroner i verdi på ett år

Elbilen Lucid Air skulle ha vært i Danmark. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kevin Magnussen har avvist en kontrakt med et Formel 1-lag

Det var et giftig arbeidsmiljø som gjorde at Kevin Magnussen avviste et kontraktstilbud fra Renault i Formel 1. Selv om merket nekter, eksisterer kontrakten,...

BMW dømt for overgrep mot Greta Thunberg

Det er ikke bare her hjemme BMW har kjørt på kant med markedsføringsloven. Også i Sverige mener myndighetene at merket strammer inn. I 2021...

Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italia, er stille igjen. Denne gangen utvides produksjonstoppen til slutten av januar. Bilprodusenten Stellantis har...

Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne biler. I hvert fall ikke de synlige. Derfor har de vært gjemt siden 2021. I...

Clarkson: "Fri hastighet bedre enn fartsgrenser"

Jeremy Clarkson er en mann med mange og ofte betydelige meninger. I en episode av Grand Tour fikk han høre at fri fart er...

Dodge Charger kommer til Europa som en bensinbil

Ting skjer på Stellantis. Dodge beholder både den store 6,2-liters V8-motoren og sender Charger til Europa. Dodge Charger kommer til Europa med bensinmotor i...

Elbiler passerer bensin 10 år foran skjema i Kina

I 2020 bestemte det kinesiske diktaturet at 50 prosent av alle nye biler i landet skulle gå på strøm innen 2035. Dette skjer nå...

Rekordmange dansker skal krysse Øresundsbroen i 2024

På årets nest siste dag kan Linus Eriksson, direktør for Øresundsbroen, fortelle at rekordmange dansker har kortsluttet den 16 kilometer lange veien til Sverige....

Kjøpte Ferrari for 17.000 kr. – fikk 125 millioner for det

To lærere har skåret en formue på salget av en sjelden Ferrari. De måtte imidlertid kjempe lenge for å få tak i bilen. En...

Miljøorganisasjonen krever obligatorisk skroting av bensinbiler

Dersom sjåførene ikke er villige til å gå over til elbiler selv, må staten tvangskrote bensinbilene deres. Det mener en svensk miljøorganisasjon. En svensk...

Fyll bilen nå – bensin og diesel blir dyrere 1. januar

Hvis du vil spare penger på drivstoff, er det nå på tide å fylle drivstoff. 1. januar 2025 hever regjeringen avgiftene på bensin og...

Dodge angrer – 6,2-liters V8-motor burde ikke gjøre det

Dodge har snudd planene merket hadde om å droppe den store 6,2-liters Hemi-V8-motoren. Nå lever den videre. Den store 6,2-liters V8-motoren fra Stellantis, kalt...