4. desember, 2024

Tysk bilgigant i krise – skylder over 7,5 milliarder danske kroner

Den tyske underleverandøren Webasto, som forsyner det meste av bilindustrien, er i en akutt gjeldskrise med en gjeld på over 7,5 milliarder danske kroner.

Den tyske underleverandøren Webasto er i en akutt krise. Selskapet, som produserer bildeler som tak og varmesystemer, har en gjeld på 7,5 milliarder kroner, tilsvarende 1 milliard euro, som må refinansieres.

Krisen ved hovedkvarteret i byen Stockdorf skyldes en nedgang i bilindustrien, som har rammet Webasto hardt. Boosted har også nevnt tyskernes økonomiske problemer. Les mer om det her .

Webasto og selskapets långivere, inkludert BayernLB og UniCredit SpA, er i ferd med å utnevne en restruktureringssjef som skal føre tilsyn med forhandlinger om nye lån.

Selskapet har også ansatt Rothschild & Co. å gi råd om gjeldsproblemene og mulige fusjoner eller overtakelser.

Det skriver Bloomberg .

LES OGSÅ: Hva er ikke lov her? Prisen er 5000 kroner

Forhandlingene kommer noen måneder etter at Webasto inngikk en avtale med bankene om å justere betingelsene på sine lån etter overskridelse av lånevilkårene. Den dårligere økonomiske ytelsen enn forventet har imidlertid ført til nye forhandlinger med långiverne.

Webastos situasjon gjenspeiler utfordringene bilindustrien står overfor. Overgangen til elbiler har gått tregere enn forventet. Og de økende levekostnadene legger press på forbrukerne, som igjen holder seg unna de nye bilene i større grad.

Ford Motor Co. kunngjorde nylig planer om å kutte 4000 arbeidsplasser i Europa, og Volkswagen AG vurderer å stenge flere fabrikker i Tyskland. Faktisk kaller merkevarens direktør det en direkte nødvendighet. Akkurat som permitteringer kan komme på tale.

Webasto har også opplevd økt konkurranse fra kinesiske selskaper, noe som har ført til fallende salg i Kina i 2023. Den høye gjelden, som delvis ble tatt opp for å finansiere en utvidelse av virksomheten, har nå snudd til et betydelig brudd.

Webasto rådes av advokatfirmaet Milbank LLP. Mens Freshfields Bruckhaus Deringer LLP gir råd til bankene. Ved utgangen av 2023 hadde Webasto lån for over 7,8 milliarder danske kroner. Et av lånene alene var på 6 milliarder danske kroner.

Selskapet har allerede begynt å slanke seg. I februar solgte Webasto majoriteten av et ladestasjonsselskap. Og bare én måned senere ble det kjent at masseoppsigelser er en del av de videre vurderingene.

Latest

Don't miss

EU-kommisjonen lover nødhjelp til Europas bilindustri

I form av EU-kommisjonen lover EU nå å tilby...

Denne Koenigsegg ble designet av en praktikant

Det kommer ikke noe godt ut av å gi...

Politiet må ikke sende ut stander til 10.000 bilister

10.000 bilister som har blitt blinket av fotokameraer i...

Porsche kansellerer elbilplaner og bygger flere bensinbiler

Porsche trekker nå delvis i land når det gjelder...

Eier flere selskaper i Danmark – bilgiganten taper milliarder

Den svenske bilimportøren Hedin Mobility, som de siste årene...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Elbiler gikk amok i natt – politiet kan ikke gjøre noe

Natt til onsdag gikk det amok en oppdatering for en hel rekke av Volkswagens elbiler rundt om på Sjælland. Feilen utløste alarmene. En feil...

Tesla lukker Cybertruck-fabrik – ansatte sendt hjem

Fabrikkarbeiderne som bygger Tesla Cybertruck i Austin, Texas har blitt sendt hjem med lønn. Produksjonen er stengt frem til fredag. Tesla har midlertidig stengt...

Norge vil frita elbiler fra denne avgiften – igjen

Norge er ikke medlem av EU. Men landet har sluttet seg til EØS-samarbeidet og må derfor be om lov for å fjerne momsen på...

Kinesiske BYD er nå verdens 6. største bilmerke

Kinas BYD tar plassen som verdens 6. største bilmerke og er på vei til å overta Ford i rent volum hvis salget fortsetter. På...

Politiet må ikke sende ut stander til 10.000 bilister

10.000 bilister som har blitt blinket av fotokameraer i Tyskland slipper nå forelegget fordi politiet ikke kan behandle sakene innen fristen. 10.000 sjåfører i...

Problemer med elbilbatterier kan stenge flere bilmerker

Politisk har elbiler definitivt blitt big business. Men det er også ekstremt dyrt for bilmerkene når batteriene får problemer, viser en ny rapport. En...

Alle kommuner må nå innføre nullutslippssoner

Folketinget har nettopp vedtatt loven som gir alle Danmarks 98 kommuner rett til å innføre nullutslippssoner. Lover gjelder fra 1. januar 2025. Det danske...

Dansk bilgigant forsvinner, men lover ingen endringer

En av Danmarks eldste bilimportører ble tidligere i høst solgt til Global Auto Holdings Limited, som selv har levert et blodig regnskap. Nå skifter...

Formel 1-legenden ønsker å selge hele bilsamlingen sin

Den levende Formel 1-legenden Bernie Eccelstone ønsker å kvitte seg med hele bilsamlingen sin. Den 94 år gamle briten eier noen av verdens sjeldneste...

Clutchen i Nicklas' Skoda har holdt 1 million kilometer

Niklas Olssons Skoda Octavia har nesten en million kilometer. Og til og med med samme motor og clutch. – Jeg er veldig fornøyd. Niklas...

Ford Escort Mk.1 skal bygges igjen etter 49 år

Fans av Ford Escort Mk. Jeg kan godt begynne å finne både klapphatten og gleden. For 12. desember presenteres bilen igjen, 49 år etter...

Det kriserammede bilmerket Opel sender ansatte hjem

Det er en krisestemning ved Opels fabrikk i Rüsselsheim, hvor ordrebøkene ikke lenger kan bære nok arbeid til alle ansatte. I første omgang kuttes...