Under et besøk på Fords fabrikk i Köln denne uken krevde Tysklands forbundskansler Olaf Scholz at alle europeere yter nødhjelp til elbilen.
Tysklands forbundskansler Olaf Scholz har oppfordret alle europeiske land til umiddelbart å bidra med nødhjelp til elbiler.
Ifølge Scholz er en koordinert innsats på tvers av Europa nødvendig for å støtte den pressede bilindustrien og sikre arbeidsplasser.
Bilindustrien i Tyskland, som er en av landets viktigste sektorer, opplever for tiden store utfordringer. Over 10.000 arbeidsplasser står i fare, og situasjonen har allerede fått alvorlige konsekvenser for enkeltbedrifter.
Blant annet har Ford annonsert planer om å kutte cirka 4000 arbeidsplasser i Europa innen utgangen av 2027, noe som understreker omfanget av den nåværende krisen.
Under et besøk tirsdag på Fords fabrikk i Köln uttrykte Olaf Scholz sin bekymring og ba om handling. Besøket fant sted etter at Fords bedriftsutvalg hadde oppfordret politikerne til å gi klare signaler for å styrke elbilenes posisjon i Europa.
Scholz fulgte opp denne oppfordringen med å peke på behovet for mer omfattende tiltak for å støtte overgangen til elbiler.
– I den forbindelse trenger vi salgsfremmende tiltak som virker over hele Europa, sa kansleren ifølge Handelsblatt .
Ford har allerede tatt beslutningen om å stoppe produksjonen av flere av deres tradisjonelle modeller som Mondeo og Fiesta. Focus-modellen forventes også å bli faset ut i overskuelig fremtid. Nærmere bestemt i begynnelsen av 2025.
Bilmerkenes strategi har vært å fremme overgangen til elbiler ved først å bygge de svært kostbare modellene. Men det ser ut til å ha vært vanskelig å overbevise mange europeiske sjåfører om at elbiler må være dyre.
Mangelen på støtte fra forbrukerne har forsterket krisen for produsenten og skapt behov for nødhjelp, mener den tyske kansleren.
Olaf Scholz understreket under sitt besøk at lossing krever handling fra alle EU-land. Han trakk frem viktigheten av et felles europeisk fokus på støtteordninger og tiltak som kan fremme salg av elbiler og legge til rette for overgangen til en grønnere bilindustri.
Uten en slik innsats risikerer både arbeidsplasser og Tysklands rolle som ledende aktør i bilbransjen å komme under ytterligere press, het det under besøket.
Fabrikken som Scholz besøkte er for øvrig et helt konkret eksempel på en arbeidsplass i forhold. Ford i USA har allerede barbert av det meste av sin europeiske ledelse, og det har siden vist seg at merket vil ta fatt på tusenvis av permitteringer. Les mer om det her .