Bare 28 prosent av de unge som i dag står overfor å komme ut på arbeidsmarkedet kan se seg selv jobbe i bilindustrien, viser en ny undersøkelse.
Det er mangel på arbeidskraft i bilindustrien.
En undersøkelse har allerede vist at annenhver mekaniker har vurdert å slutte. Og nå risikerer den allerede store mangelen på arbeidskraft i bilbransjen å bli verre.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
En ny undersøkelse viser at kun 28 prosent av ungdommene finner det enten attraktivt eller svært attraktivt å jobbe i bilbransjen.
LES OGSÅ: Skoda trosser forbud – skal bygge bensinbiler etter 2035
Og ikke bare er fremtidige generasjoner på arbeidsmarkedet betydelig færre i antall. Færre av dem kan heller ikke se seg selv jobbe for verken produsenter, leverandører og/eller bilforhandlere.
Noen år venter, når en stor generasjon – nemlig de såkalte babyboomerne – ellers skal gå av med pensjon. Dette etterlater store hull i arbeidsmarkedet og dermed også i bilbransjen.
Og mens det er tallrike eksempler på at både bilmerkene og deres underleverandører er opptatt av å sparke folk for å spare enorme summer, er det også eksempler på at flere hundre stillinger er kuttet.
Aston Martin er et av bilmerkene som for tiden søker flere hundre personer til nye stillinger ved fabrikken i Gaydon, England. Les mer om det her.
På hjemmebane melder flere medier omvendt hvordan Novo Nordisk på grunn av storstilte ekspansjonsplaner nærmest støvsuger markedet for bl.a. mekanikk.
Bilindustrien sier selv at det ikke er mulig å holde tritt med lønningene som legemiddelgiganten tilbyr mekanikerne.
Lasse Fredskov, headhunter i selskapet Autosearch, bekrefter overfor Sjællandske Nyheder at Novos tilbud gjør det vanskelig for andre å finne mekanikere i Storkøbenhavn og på Sjælland generelt.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!