25. april, 2025

Utbrente elbiler er dødsfeller, advarer redningsarbeidere

Heldigvis tar elbiler sjelden fyr. Men når det skjer, kan bilene bli til rene dødsfeller. Nå advarer veihjelpsmannskaper mot nettopp det.

Utbrente elbiler kan være dødsfeller, og nå advarer veihjelpsarbeidere om den store faren ved å håndtere dem.

En hybridbil som hadde brent ut i flere dager måtte nylig berges i Borås i Sverige. Til tross for at brannen var slukket, var det fortsatt fare for at bilen skulle selvantenne.

Lignende tilfeller er rapportert, bl.a. i Umeå, hvor en elbil tok fyr flere dager etter at brannen faktisk var slukket.

– Det hadde vært fint om en myndighet hadde grepet inn og sagt at det er en kjempefare. Tenner det igjen, skjer det så fort at man bare kan kjefte og må forlate alt, sier Richard Holtemark, som jobber med veihjelp for Carup .

Elbiler som har tatt fyr kan være spesielt uforutsigbare. Holtemark og kollegene har opplevd flere tilfeller der tilsynelatende avslåtte elbiler plutselig tar fyr igjen.

Dette gjelder spesielt biler hvor batteriene har vært utsatt for vann eller høy varme. Selv når batteriet ser ødelagt ut, kan det fortsatt være reststrøm som utgjør en risiko.

– Selv om de ser helt utbrente ut og batteriet er utladet, er det fortsatt strøm igjen.

– Vi har kun vernehansker, men ikke så mye mer, og vi har ikke fått noen opplæring i hvordan vi skal håndtere det, sier Holtemark.

Veihjelpsfolkene mener dagens system ikke er tilstrekkelig for å håndtere problemet. Når brannvesenet forlater stedet etter slukking, overlates oppgaven med å fjerne bilen til veihjelp. Dette utgjør en betydelig risiko for de som utfører arbeidet.

– Det beste ville vært om nødetatene hadde noen ressurser til å ta seg av utbrente elbiler.

– Men når det gjelder en brennende elbil går de, og vi sitter igjen med restene, sier Holtemark.

Etter hvert som elbiler og hybridbiler blir mer utbredt, øker antallet hendelser med utbrente batterier.

Ifølge veihjelpsfolkene bør ansvaret for disse kjøretøyene ligge hos myndighetene eller forsikringsselskapene. Men det er motstand mot å ta opp problemet.

– Noen forsikringsselskaper vil ikke håndtere problemet i det hele tatt, selv om det kan bli ekstremt dyrt hvis noe går galt, advarer Holtemark.

Situasjonen krever handling, da risikoen for alvorlige hendelser bare vil øke dersom ingen tar ansvar for håndtering av brente elbiler.

Det er ikke bare selve brenningen som er forbundet med store kostnader. Det er også uhyrlig dyrt å få en utbrent elbil av veien. I alle fall hvis det må gjøres skikkelig. Og så langt er det ingen som ønsker å betale regningen. Ikke hjemme heller. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør...

Volkswagen avviser: Bilmerket er ikke til salgs – ennå

Volkswagen-konsernet står overfor alvorlige økonomiske problemer. Men administrerende direktør...

Tesla nekter å akseptere brukte Cybertrucks for innbytte

Ikke mer handel med Cybertrucks. I hvert fall hos...

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....